Sunday, May 5, 2013

PETISYEN RAYUAN KEPADA UMNO

Pagi-pagi bangun tido, dan mak saya dah start memperli..

"Ni haaa 60 kilo beras ni siapa nak makan?"

Maka dengan itu bermakna sohehlah BN menang dalam PRU-13.. Horraaaaaah!!

The bad news is - tekaan dalam artikel 2008 saya iaitu "2013 ILLUMINATI BLUEPRINT" tidak menjadi kenyataan. Segan jugak ni..

But the EXTREMELY GOOD NEWS is - tekaan dalam artikel 2008 saya iaitu "2013 ILLUMINATI BLUEPRINT" tidak menjadi kenyataan. Hoooraaaaaaaah! Boleh buat kenduri kesyukuran dalam tempoh terdekat. Lagipun lepas ni boleh tanya kat seniors kalau boleh gantung keyboard terus.

Tahniah kepada anda semua yang saya tahu sentiasa berusaha ke arah kebaikan, terutamanya para bloggers, tweeters, facebookers dan segala bentuk kaum cybertroopers yang pada pendapat saya menyumbang kepada lebih 60% dari berjuta-juta undi yang menyebelahi UMNO/BN tahun ini. Semoga anda semua dimurahkan rezeki dan diberkati Allah kerana berjuang 'memperlahankan' kesan New World Order ke Malaysia.

Saya sebagai ayah kepada dua orang anak yang masih kecil sangat-sangat berterima kasih pada anda yang memberikan kesempatan kepada anak-anak saya untuk membesar di dalam persekitaran yang "okay" untuk tempoh minimum 5 tahun lagi. Walaupun berkemungkinan kita tidak akan saling mengenali (walaupun jika berselisih bahu di jalan) namun ketahuilah saya dan isteri saya sangat-sangat terhutang budi pada anda semua.

Berkenaan artikel 'bidan terjun' pada pagi ini, sebenarnya artikel ini separuh ditaip sebelum pilihanraya namun akibat sedikit perselisihan faham secara online di antara saya dengan seniors saya, maka saya pun memprotes iaitu secara merajuk tak nak menyiapkan artikel ini. Saya emo sikit pada masa itu kerana tengah pancit (penat) mem'vacuum' 60 kilo beras di rumah emak saya, so tu pasal cepat naik darah pada waktu tu dan akibatnya saya bertindak ala-ala gaya YB Kamilia yang merajuk tak dicalonkan di Perak tu.

Tapi saya dah kembali waras dah ni, dan maka dengan itu saya laksanakan permintaan seniors saya (yang pemalas menulis di blog sendiri tu) untuk menyiarkan RAYUAN the Watchers Group kepada UMNO sekiranya UMNO kembali memerintah.


KAMI, THE WATCHERS GROUP DENGAN INI MERAYU KEPADA YANG BERHORMAT DATO SERI NAJIB BIN ABDUL RAZAK AGAR MEMFOKUSKAN PERJUANGAN UMNO KEPADA MEMARTABATKAN AGAMA ISLAM DAN MENYATU-PADUKAN ORANG ISLAM.

Jika UMNO berjaya mempertahankan Putrajaya, maka tiada sebab untuk tidak memperhebatkan usaha mengajak PAS kembali bersepakat dengan UMNO. Malahan terdapat banyak pembaharuan politik yang boleh diperkenalkan bagi memujuk PAS kembali kepada perpaduan. Antaranya ialah:-
  1. Mewujudkan dan menawarkan jawatan di Jabatan Perdana Menteri kepada tokoh-tokoh PAS yang bukan Anwarinas. Saya secara peribadi sangat bersetuju jika Dato Harun Din ditawarkan sebagai Menteri Penuh dan berhak memilih Timbalannya manakala Ustaz Nasha ditawarkan jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Jika anda tanya saya apa jawatan yang sesuai untuk Dato Harun Din maka saya akan katakan "Menteri Dalam Negeri"! Hahaha.. At least lebih baik daripada si Kerismuddin. Malahan sebagai Menteri Dalam Negeri Dato Harun Din akan dapat access kepada segala bukti-bukti mengenai cubaan musuh Islam menguasai negara ini. Mudah-mudahan maklumat seperti ini akan kembali menyedarkan Dato Harun Din betapa merbahayanya individu-individu yang sebelum ini bermuka-muka dengan beliau.

  2. Memperkenalkan majlis penasihat kepada Majlis Tertinggi UMNO yang berfungsi seperti majlis syura di dalam UMNO. Tokoh-tokoh PAS seperti Dato Harun Din, Ustaz Nasha dan tokoh lain yang bukan Anwarinas hendaklah dipujuk menganggotai serta berdampingan dengan tokoh-tokoh seperti  Tuan Guru Abdullah Samaah, Ustaz Fathul Bahri, Ustaz Mohd Kazim Elias, Dr. Juanda dan semua mufti-mufti bagi negeri-negeri di Malaysia. Majlis ini juga hendaklah diberi kekebalan daripada undang-undang dalam menyuarakan isu-isu yang berkait dengan permasaalahan umat Islam.

  3. Sudah sampai masanya agar UMNO mengkaji semula hubungannya dengan golongan dakwah yang terbukti berjaya dalam bidang perniagaan seperti kumpulan Ikhwan dan Tabligh. Memandangkan Tun Mahathir sendiri pernah mengaku bahawa dasar DEB gagal mencapai sasaran seperti yang diharapkan, maka pendekatan yang digunakan oleh golongan Ikhwan dan Tabligh harus dikaji, diperhalusi dan cuba ditiru dengan galakan Kerajaan. Jika terdapat kemusykilan mengenai fahaman dalam kumpulan ini yang dikhuatiri sedikit off, maka saya yakin tokoh-tokoh ugama kita mampu berbincang dengan pimpinan mereka bagi tujuan saling menasihati dalam isu berkaitan akidah ahli sunnah wal jamaah. (P/S: Syiah group? No way!)

  4. Pada pendapat saya kesemua ahli politik UMNO yang dilantik semula hendaklah berbaiah taat setia kepada Raja-Raja Melayu serta bermuhabalah secara terbuka dalam janji  mereka untuk melaksanakan amal ma'ruf nahi mungkar serta menjauhi rasuah dan maksiat. Dengan cara ini maka kita menyerahkan nasib mereka kepada Allah Ta'ala sekiranya mereka melanggar sumpah mereka.

  5. Sudah sampai masanya UMNO berbincang secara terbuka mengenai ancaman musuh-musuh Islam samada Yahudi, Illuminati dan Freemason. Peduli apa dengan media antarabangsa yang bakal memperli kepimpinan kita seolah-olah negara ini dipenuhi dengan pemimpin paranoid. Yakinlah bahawa Iblis itu ada walaupun kita mungkin belum pernah melihatnya.

  6. Walaupun sebahagian mereka pernah mengkhianati kita, namun janganlah kita menghukum kesemua suku-kaum suluk beragama Islam dari Filipina. Saya yang emo dengan Suluk ini pun telah ditarbiyah oleh senior saya dan mengakui bahawa saya tidak boleh prejudis dengan mereka semua. Pendekatan baru hendaklah diambil untuk menyelesaikan kemelut warga asing beragama Islam di Sabah serta mempererat persahabatan dengan kumpulan pejuang Islam Asia Tenggara di Thailand dan Filipina. Saya akan menulis secara detail mengenai perkara ini nanti namun satu cadangan yang boleh difikirkan ialah menjemput mereka menyertai tentera Malaysia dalam misi bantuan (dan pengaman) ke negara-negara bergolak seperti di Palestin dan Myanmar. Sebenarnya masalahnya dengan bekas tentera MNLF dan PULO ni ialah apabila keamanan wujud di wilayah mereka maka mereka pun menganggur. Sepertimana penganggur-penganggur lain, maka mereka pun ditekan oleh masalah ekonomi sehingga akhirnya hilang pertimbangan dan mudah dibeli sebagai mercenary oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab. Tiada salahnya jika kita menjemput mereka ikut serta dalam perjuangan membantu umat islam yang tertindas di negara lain. Selain menyelesaikan masalah ekonomi mereka, perjuangan sehidup semati di muncung senjata juga pasti memperatkan ukhuwah diantara tentera kita dengan tentera mereka. Menaja mereka ke negara luar juga langsung tidak memberi risiko kepada keselamatan negara kita kerana mereka akan berada di luar negara.

  7. Kami juga mencadangkan agar yang berhormat Dato Seri melupakan persepsi lapuk bahawa kalau nak menang pilihanraya kena ada sokongan bangsa cina. PRU13 ini telah membuktikan bahawa orang melayu boleh menang pilihanraya tanpa sokongan mereka. Oleh itu semangat "Ultra Malay" hendaklah disemai secara berhemah dikalangan orang melayu Islam dimana sebarang bantuan kerajaan, perjawatan, pelaburan, bantuan pinjaman perniagaan, promosi, permohonan tanah, permohonan lesen dan lain-lain hendaklah diutamakan kepada orang melayu saja. Jumlah kuota melayu juga hendaklah dilipat kali gandakan manakala segala bentuk bantuan kerajaan yang sebelum ini diperuntukkan melalui MCA kepada kaum mereka hendaklah dipindah kepada pembangungan umat Islam terutamanya kepada penyokong PAS di Kelantan yang masih mengalami masalah mempertingkat taraf hidup mereka. Ini bagi saya bukanlah satu penganiayaan kepada orang cina kerana mereka mengundi DAP pun atas kepercayaan mereka bahawa mereka boleh terus berjaya dalam hidup tanpa secuit bantuan orang melayu. Oleh itu tak usahlah kita mengganggu mereka dan tak usahlah kita melakukan provokasi kepada mereka. Biarkanlah mereka melaksanakan hak mereka untuk hidup aman di Malaysia namun dalam masa yang sama adalah jelas mereka juga tidak mahukan bantuan extra daripada Kerajaan kita. So tak perlu layan tuntutan dan ugutan pemimpin mereka lagi. Tumpukan saja segala wang itu kepada orang Islam di Malaysia.
Adakah para pembaca mempunyai idea yang ingin dikongsikan, jom kita berkongsi pendapat di ruangan komen di bawah.

121 comments:

  1. Ketika hamba mempelajari ilmu laduni dan ilmu sufi,

    Jika Apa yang kita pilih Menang, kita harus beristighfar banyak2 kepada Allah SWT, kerana di khuatiri apa yang kita pilih menyebabkan maksiat berlaku dengan lebih banyak.

    Jika Apa yang kita pilih tidak mendapat sokongan, Maka sebutlah Alhamdulillah, Allah swt telah memilih terbaik daripada pilihan kita. Ini penting kerana apa yang kita pilih takut mendatangkan maksiat, maka Allah swt telah tidak memilih kita punya pandangan.

    Hadis Imam Ahmad juga diriwayatkan oleh Baihaqi dari Nu'man Bin Basyir;
    “ “Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

    Masa KENABIAN itu ada di tengah-tengah kalian, adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya.

    Selanjutnya adalah masa KHILAFAH yang mengikuti jejak kenabian (Khilafah ’ala minhaj an-nubuwwah), adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya.

    Selanjutnya masa kerajaan yang MENGGIGIT (Mulkan ’Adhan), adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya.

    Setelah itu, masa kerajaan yang MENYOMBONG (Mulkan Jabariyyan), adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya.

    Selanjutnya adalah masa Khilafah yang mengikuti jejak kenabian (Khilafah ’ala minhaj an-nubuwwah). Kemudian beliau (Nabi) diam.”

    [HR Ahmad dan Baihaqi dari Nuâman bin Basyir dari Hudzaifah]

    Yang pasti Proksi Israel Telah Lengkap Diseluruh Dunia, Tidak Lama Lagi Berita Rasulullah SAW berkenaan Malhamah Al-Kubra akan berlaku tidak lama lagi.

    Soalan hamba kepada Afterdark senang sahaja,
    Berdasarkan Hadis Sahih Di Atas,

    DIZAMAN APAKAH KITA SEDANG BERADA?

    Yang Pasti sebelum kedatangan KHILAFAH memang pelbagai Pemimpin akan hadir. Wallahualam.

    Allahuakbar, Sesungguhnya Tinggal Sedikit Masa Lagi, Allah SWT mengangkat para Ulama dan org yg beriman kembali kepadanya, yang tinggal adalah orang2 fasik munafik dan sering melakukan fasad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas perkongsian ilmu..

      Ya, dah buat sembahyang syukur sebelum menaip artikel itu. Memang syukur kepada Allah atas apa yang telah berlaku dan saya juga cuma nak menzahirkan terima kasih saya pada pembaca saya saja.

      Saya kena akui saya tak belajar ilmu laduni dan ilmu sufi, so terima kasih kepada teguran dan nasihat daripada saudara yang lebih mengetahui.

      Saya cuma nak berusaha mempergunakan masa yang ada, dan mempergunakan apa yang ada untuk sebaik-baik tujuan saja tak kiralah di peringkat mana kita mungkin berada.

      Contohnya mungkin ada binatang bergigi tajam yang MENGGIGIT, tapi tak akan saya berdiam diri membiarkan dia datang MENGGIGIT saya tanpa saya cuba mempertahankan diri. Dan contoh satu lagi ialah saya mungkin ada saudara-mara yang MENYOMBONG, tapi walaupun dia SOMBONG tidaklah saya berdiam diri tidak cuba menasihatinya kerana walaubagaimanapun dia adalah saudara saya.

      Saya cuma akan berdoa agar Allah mengetahui nawaitu saya. Lagi satu manalah tau dimasa hadapan anak-anak saya sudah petah bercakap dan bertanya "Ayah dah cuba ke masa tu?", maka mungkin tak berapa malu sikit jika saya menjawab "Ya sayang, ayah dah cuba".

      Delete
    2. kpd AnonymousMay 5, 2013 at 5:33 PM....xkan nak ckp kut ilmu tu...diam2 dah la...bersih diri dlu, klu dah blaja jgn nak sibuk2 hal dunia...hidup UMNO

      Delete
  2. Salam AFTERDARK..saya sokong artikel ini dan setuju dengan cadangan Dato Harun Din ditawarkan sebagai Menteri Dalam Negeri..sekurang2nya dia boleh buktikan kepada ahli pas yang buta mata hati 2 musuh Islam sedang bergerak halus dan rakus dalam misi memurtadkan Umat Islam terutama Wanita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau setuju maka saya minta anda lobi melalui blog anda agar pemimpin tertentu di dalam PAS ditawarkan jawatan.. Kita promo habis-habisan perpaduan PAS-UMNO, nak?

      Delete
    2. Setuju. Terutama bab perpaduan PAS dan UMNO. Jika mereka bersatu, saya percaya bangsa Melayu akan lebih sedar.

      Delete
    3. I am ready to help propagate and promote the unity between PAS and UMNO. However, do it in the context of Islam. Please do NOT ever do it in the context of Malay only. I understand that you are a Malay so it is your choice. I am just sharing my thoughts.

      I am not a Malay but I am Muslim. I disagree with the point no. 7. The goverment of Malaysia should be fair to every race. Have you forgotten the Chinese Muslim and Indian Muslim who are not bumiputras? How about other minority races who are Muslims? Have you forgotten that MCA has a department where helped many people irregardless of color and skin until today?

      It is time for us to change the mentality to adapt and inculcate in ourselves the spirit of Ummah without being racist - this is for everyone including myself.

      Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..



      Delete
    4. ya, memang satu idea yang baik .dari dulu lagi harus dilakukan.
      btw nama saya magneto.saya dari TEMASEK.saya sangat geram tgk perkembangan di Negara awak. kerana melayu di perlekeh kan.namun begitu terus kan perjuangan mu.satu kan pas dan umno.btw to all muslim regardless of race, when we say malay we include muslims as well .I want to u to bear that in mind.we malay aren't racists as u claim becoz we are willing to share.WE have to defend our birth rights as this is only land that belongs to the malays. we never conquered other race country.try find a large malay community in india or china.i doubt so. even in china there is muslims but still it still Chinese.in india also there are indian muslim too.So don't have that in mind that although we say defend malays rights u think we are racist which we are not. btw majority of malays are muslims so if we defend our rights we are protecting you muslims too regardless of race.What we are piss off is that DAP is disturbing ISLAM eg converting malays into others religion and humiliating islam.You should piss off too as u are muslims.So if u are true muslims you should join the malays to protect their rights and islam.After all we are brothers and sister in "ISlam.

      from MAGNETO

      Delete
    5. Thanks Magneto for sharing your thoughts.. and say hello to 'Mystique' for me and tell her to cover her aurat (just joking).

      Yes, I agree with what you said. Ultra Malays in reality refers to a set of mind adopted by Muslims in South East Asia. People who adore the way of thinking of Tun Mahathir should follow the footsteps of this great ultra malay man.

      "Going back to basics" namely by adopting the value of traditional malays is the safest way to maintain harmony and stability in our region. Our forefathers did not beat up the Chinese when the chinese newly arrived from China. As long as the chinese abide by the social contract then everything will stay as it is.

      I hope to hear more opinion from Temasek Malays soon. Some of you have already helped us during the general election by posting good info on what the situation really is in Temasek from a local malay's point of view.

      Delete
    6. Jangan tawarkan Horon Dn sebab akidahnya dikuuthiri WAHHABI -rujuk ucapannya di Harakahdaily "Allah menciota Nabi Adam seiran wajahNya" Seeloknya tawarkan kepada Ustaz Nasya yg jelas memperjuangkan Ummah dan berakidah Islam ASWJ

      Delete
  3. Salam pada semua..

    pertama sekali kepada anon di atas ilmu laduni dan ilmu sufi bknlah ilmu yg dipelajari..yg dipelajari adalah ilmu syariat yg dilaksanakan bersama ilmu akhlak..ilmu laduni adalah kurniaan allah bila da sampai tahap2 tertentu yg Allah SWT saja yg tau..

    keduanya kepada afterdark..kekalkanlah apa yg anda da simpan utk persediaan huru hara itu..kerana pendapat ana..huru hara kemungkinan besar akan berlaku bila saja kerajaan BN mula menekan rakyat dengan kenaikan harga barang dimulai dengan kenaikan harga minyak..situasi ekonomi malaysia sekarang tidak menyebelahi kerajaan untuk mengekalkan sekalian subsidi yg dinikmati rakyat sekarang..

    be prepared..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas peringatan yang berharga :)

      Delete
    2. Maybe when we least expected they'll (Illuminati) execute their plan. Maybe we should be vigilant all the time. And maybe you shouldn't retire yourself in this cyber world in order to expose their plans hehe...

      Delete
    3. Yes...I do agree with you that we should be "vigilant all the time". Insya Allah.

      Yours Truly,
      The Non Malay Muslim.

      Delete
    4. Insya-Allah when we Muslims united in the Name of Allah, regardless of our skin's colour then Allah will help us all, amen. After all we are all related - the descendant of Adam.

      Delete
  4. Asalamulaikum sdr Afterdark,

    Beras 60 kilo mungkin baik untuk buat kenduri kesyukuran, sebahgiannya disedekahkan kepada fakir miskin dan selebihnya mungkin tetap disimpan atau digunakan seperti biasa....

    Tentang ramalan rusuhan atau kekacauan, hati saya lebih berat pada pilihan raya yang akan datang atas beberapa sebab yang tidak boleh saya jelaskan disini...

    Tentang PETISYEN RAYUAN KEPADA UMNO, ia adalah cadangan yang terbaik buat masa ini berdasarkan keputusan PRU13...

    Moga rakyat Malaysia sentiasa selamat, diberkati dan dirahmati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. enrike, mu ada blog kan? apa lagi? promote laaaaa juga perpaduan UMNO-PAS dengan penuh agresif :)

      Delete
    2. hmm... ada sejak 2004... terimakasih atas cadangan ... insyaallah akan melapangkan masa untuk menulis...

      Delete
    3. sila promote blog tuan enrike di sini.

      Delete
    4. Terimakasih atas minat dan cadangan anda

      saya tak berapa gemar nak promote blog .... kepada yang berminat nak baca boleh la baca... lagi pun banyak kandungan blog telah dilupuskan ... kandungan yang baru jarang dikemaskini... dan banyak kandungan 'copy paste dari blog lain' sebagai arkib....

      apapun setelah PRU13 ni ... nampaknya nak kena tulis jugak sekali sekala sepertimana yang dicadangkan oleh Afterdark.... mungkin sebulan sekali atau sebulan dua kali... Insyaallah... Linknya ada di bloglist disini...blognya adalah Ilham Pertapa

      Delete
    5. enrike, tolong bagi tunjuk ajar bagaimana letak 'link' dalam ruangan komen.. kagum plak menengok ko boleh letak link macam kat atas tu

      Delete
    6. Guna anchor tag html.

      Delete
  5. Setuju buat kali pertama saya komen di blog tuan.....setuju dengan semua cadangan tuan.....dan tiba masanya kita bersama semua pemimpin umno dan pas menjadi ultra malay.......beri pengajaran kepada cina xsedar diri........kamilah tuan duit kamu dan kamilah tuan tanah melayu..............permulaan kejatuhan ekonomi cina.............boikot semua kedai cina di seluruh negara.....................boikot..............

    ReplyDelete
    Replies
    1. YES BUY CHINESE LAST.

      Delete
  6. terbaek...!!..lagi baek jika usahawan2 bumiputera keluar dari kepompong keselesan dan sedia berganding bahu untuk memantapkan ekonomi golongan bumiputera...hee....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooh.. Ini juga masalahnya dengan kebanyakan usahawan melayu.. tak berapa nak tolong bangsa sendiri dan kedekut ilmu sebab takut mewujudkan saingan. Itu sebablah juga dasar DEB gagal kot.

      Itu sebab saya cadangkan agar dikaji pendekatan kumpulan Ikhwan dan Tabligh dalam bidang perniagaan. Mereka bergantung kepada gaya pemikiran opposite iaitu lebih banyak tolong orang maka lebih maju bisnes.

      Delete
  7. Ini idea saya.

    Perbanyakkan middle and low cost di kawasan kawasan non muslim/specifically chinese untuk men-dilute population mereka di sana. Orang mereka mensisih masyarakat melayu/islam dengan membangunkan kos kos rumah mahal di bandar khususnya kerana duit adalah senjata mereka. Di Kuala Lumpur khususnya, naikkan condominium untuk tentera dan polis sebagai consolidation melayu/islam untuk mencairkan populasi mereka. Ini adalah untuk kesan jangka panjang dan boleh bertahan walaupun untuk beberapa pilihanraya lagi.

    Kalau betul kerajaan BN hendak mengurangkan polarization..itu saja cara dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih,

      tapi ada masalah teknikal di situ.. kerana setahu saya apabila sesuatu kawasan dipohon untuk dimajukan sebagai tapak projek perumahan selalunya permohonan dikemukakan oleh pemaju hanya untuk satu kategori rumah contohnya low cost dan medium cost. So di kawasan projek perumahan mewah di semenanjung, bolehkah low cost housing diwartakan semula di kawasan yang sebelum ini ditanda sebagai kawasan perumahan kelas tertentu?

      Kalau ada mana-mana pembaca yang merupakan lawyer yang buat conveyancing untuk pemaju perumahan, harap boleh beri pencerahan di ruangan ini. Saya tak arif bab ni.

      Delete
    2. salam,

      setiap permohonan untuk mana-mana pembangunan bagi mendapatklan development order (DO) pembangunan hartanah akan disyaratkan oleh PBT untuk membina rumah kos rendah dan kos sederhana mengikut peratusan yang telah ditentukan berdasarkan jumlah unit keseluruhan yang dipohon. walaubagaimanapun pengecualian syarat kemestian membina rumah kos rendah dan sederhana ini diberikan kepada permohonan pembangunan yang mempunyai keluasan tanah minima yang tertentu.

      malah, PBT turut memasukkan syarat didalam DO tadi bahawa rumah kos rendah/sederhana (termasuk tapak suaru, tadika, taman permainan) hendaklah dimulakan/disiapkan sebelum mana-mana fasa pertama rumah yang dibangunakan siap untuk diserah milik supaya tiada penipuan/pemaju tidak membuat rumah kos rendah/sederhana hanya disaat-saat akhir pembangunan.

      pengecualian juga kadangkala diberikan kepada pembangunan di CBD (central business district) i.e bandaraya KL misalannya atau pemaju akan dikenakan fi khas(contribution fee) sebagai imbal balas bagi tidak melaksanakan rumah kos rendah untuk dilaksanakan ditempat lain kelak.

      masalah pokoknya pengecualian atau kelonggaran ini sering disalahguna.

      adakalanya pemaju sanggup melobi untuk memohon kaedah 'land swop ' dari kerajaan negeri untuk mengalihkan rumah kos rendah/sederhana ditanah sepatutnya ke tapak tanah gantian lain yang jauh dari pembangunan asal.

      harga, keluasan telah ditetapkan serta pembeli akan ditapis oleh PBT/pejabat Tanah daerah.

      peguam cuma akan membuat SPA (perjanjian jual beli) antara pemaju/pemilik dan pembeli seperti yg disyaratkan oleh MOH (Ministry of Housing). syarat-syarat pembangunan tadi (DO)dipertanggungjawabkan kepada jabatan perancang sesebuah PBT.

      wallahu a'lam.

      Delete
    3. setuju... 'land swop' bawak bencana... tak pasal2 kawasan perumahan aku yang 100 percent MCL dah ada ca ya nun alif .... ini semua gara2 'land swop'...

      sata lagi masalah 'quota' melayu yang boleh di lupuskan apa bila tiada pembeli.... dimana pemaju tak nak jual walaupun ada orang melayu yang nak beli...

      Delete
    4. amat bersetuju dengan permasalahan penjualan kuota bumi yang telah ditetapkan.

      oleh kerana $$$$$ semata-mata, ianya terlalu sering dimanipulasi oleh pemaju terutamanya pemaju swasta. dengan menaikkan harga (luar jangkauan kebanyakkan bumi)serta tidak terikat dengan harga potongan khas bagi bumi menjadikan ianya berleluasa.

      untuk lebih teknikal, sesetengah negeri mensyaratkan pemaju untuk awal-awal lagi menanda serta mengemukakan pelan pra-hitung (pre-comp) yang telah ditandakan lot bumi bagi mengikat hartanah tersebut dengan geran rumah nanti. ianya amat tidak digemari oleh para pemaju.

      berbalik kepada persoalan asal, pengagihan serta penyusunan taburan penduduk melalui program rumah mampu milik adalah dalam rangka pelan zoning kerajaan untuk pemaju patuhi. seribu macam alasan akan dikemukakan dan kuasa melobi serta permainan tarik tali sering terjadi antara pemaju swasta dan kerajaan.

      boleh lihat secara jelas kerana presiden serta committee HDA (housing developer association) adalah rata-rata terdiri dari bukan bumi.

      antara faktor unik yang perlu difikrkan juga.....

      Delete
    5. Mak oii teknikalnya penjelasan.. Horzepower ko keje apa sebenarnya??.. Bukan ko main gitar karan ka?

      Anyway, adakah cadangan si Anon tu iaitu memperbanyakkan middle and low cost di kawasan kawasan non muslim/specifically chinese boleh dilaksanakan untuk men-dilute dominasi population cina di sana??.

      Delete
    6. entah, aku pon tak reti nak kata amende sebenornyer keje aku ni...tapi taklah multiple personality disorder mcm bang non tu..cuma aku ni multiple job disorder je kot..

      hahaha !!

      anyhow, ada dua jawaban;

      i. sememangnya kerajaan negeri melalui jabatan perumahan negeri atau PBT mampu menyusun serta membawa setiap permohonan rumah mampu milik berpusat yg dilulskan tadi ditentukan lokasi rumah pemohon mengikut kesesuaian daerah bagi mengimbangi taburan populasi.

      ii. apa yg terjadi kerap pemohon menolak dengan alasan jauh dari rumah setinggan/sewa sediaada atau jika lokasi yng diluluskan oleh PBT itu dikawasan non bumi, rumah tersebut sering pula dijadikan rumahs sewa (terutama penyewa pekerja asing)/jual secara 'alibaba' tanpa tukar nama kerana nilai pulangan hartanah dikediaman yg dipenuhi kaum cina tinggi.

      Delete
    7. tak setuju. situation is beyond repair. let them concentrate in cities. this will limit their constituencies and their shops will see reduced patronisation from Malays and see wether they can survive without Malay participation.

      Delete
    8. ALA APA SUSAH SANGAT TAK PAYAH BUAT RUMAH MAHAL UNTUK MENCAIRKAN POP CINA. BUAT MACAM KAT NEGERI AKU, HDB .........HOUSING DEVELOPMENT BOARD GOVT CONTROL .IKUT MACAM PEMERINTAH KUKU BESI DI SINI ADA DUIT NAK BELI RUMAH PUN QUATA UNTUK MELAYU.OKAY AKU TAK NAK CAKAP BANYAK.ADA IDEA 2 AKU LEBIH BAIK AKU EMAIL AFTER DARK.TAKUT ADA PERISIK BACA KAT SINI.BTW WHAT YR EMAIL ADD AFTER DARK?
      DARI

      PROF XXX

      Delete
    9. my email is in my profile sir - afterdark.anwargate@gmail.com. But I don't think there's any imminent danger of sharing with the rest of us here because even if there's a spy here, there is nothing much he can do if you remain anonymous.

      Delete
  8. Salam, saya sokong sgt2 apa yg AD tulis, mmg berharap sgt pas n unmo bersatu,

    ReplyDelete
  9. Salam afterdark,

    cadangan saya, utamakan melayu dan bumiputera dahulu. Tambahkan jawatan menteri dan timbalan menteri dari Sabah dan Sarawak.

    Hapuskan persepsi pimpinan UMNO dari golongan elit. Kembalikan hak suara ahli bawahan UMNO dalam pemilihan pucuk pimpinan.

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas cadangan..

      Bagi Sabah & Sarawak saya setuju agar keistimewaan diberikan pada melayu dan bumiputra.

      Mengenai penambahan jawatan ini menteri dari Sabah & Sarawak pun saya setuju. Namun sepertimana menteri-menteri lain dari semenanjung, mereka hendaklah berpendidikan, berkarisma, berani, ikhlas dan beragama.

      Mengenai cadangan ke-3, ini saya tak berapa setuju jika tujuannya ialah memilih pucuk pimpinan kerana ini adalah amalan demokrasi yang sama dengan amalan demokrasi sekular iaitu setiap orang nilainya sama dengan satu undi. Saya penyokong konsep memilih secara syura. Tapi ini hanyalah pendapat saya saja. Kita semua ada pendapat masing-masing.

      Delete
  10. rakyat juga khususnya orang Melayu perlu juga mendapat penjelasan serta penafian dari segala tohmahan pembankang. Jika tidak rakyat akan bersetuju dengan semua tohmahan yang dibuat oleh pembankang terutatamanya yang melibatkan salah laku segelintir ahli-ahli UMNO seperti rasuah, maksiat dan sebagainya. Sesekali jenguklah apa isu-isu yang boleh menaikkan perasaan marah rakyat yang cuba disensasikan oleh pihak pembankang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Membuat penjelasan memang perlu.. tapi setiap kali kita jelaskan satu issue mereka akan alihkan perhatian dengan merekacipta 10 issue.. Ini taktik klasik NWO di Amerika. Kalau kantoi satu isu, mereka divert ke 10 malah 20 issue.

      Susah-susah sangat lebih baik UMNO kembalikan ISA namun dengan penambah-baikkan bagi mengelakkan penganiayaan kepada tahanan. Tentang fitnah ni satu hal, tapi bila fitnah itu jelas untuk menjejaskan keselamatan negara dan meningkatkan ketegangan kaum - maka ISA adalah jawapan yang sesuai.

      Delete
  11. Apa yang jelas kegagalan BN mendapat kerusi parliamen 2/3 adalah kesilapan PM yang sentiasa berakomodasi dengan pelbagai desakan kaum cina untuk menambah & mengekalkan hak hak kaum mereka. Segala tindak tanduk yang dianggap berlebih-lebihan yang kononnya hendak menjaga hati kaum cina,maka perasaan kaum melayu & peribumi sudah terluka. Sebagai protes & luahan hati nurani kaum melayu maka ramailah pemimpin terkemuka melayu UMNO/menteri kabinet kalah dalam PRU13. Johor adalah kubu kuat terakhir UMNO tetapi senario masa kini telah berubah atas sebab & akibat. Orang-orang melayu Johor sudah kecewa terhadap pengabaian kebajikan mereka. Lantas seorang timbalan menteri dalam kabinet Dato'Seri Najib telah dimangsakan secara tak terduga dan kecundang di kawasan majoriti pengundi melayu sendiri. Selama ini beliau telah menunjukkan satu prestasi amat baik tiada cacat cela dari sebarang perlakuan tak beretika tetapi tetap tak diterima oleh pengundi melayu,kenapa ?



    Nampaknya pemimpin elit UMNO/BN masih lagi belum mahu berubah secara total. Intropeksi terhadap diri sendiri belum lagi terlaksana tetapi sudah ghairah memohon orang-orang melayu sendiri supaya berubah. Sebelum terlambat,pemimpin UMNO khasnya & BN umumnya mestilah mengambil iktibar & hikmah atas kemenangan besar PKR di Selangor dan kehilangan beberapa kerusi di DUN Johor & Terengganu di tangan PR. Ini belum terlewat jika UMNO/BN mengambil tindakan proaktif & pra-emptif di dalam PRU14 % seterusnya. Tanda-tanda dominasi DAP semakin menyerlah di negara ini yang mengamalkan politik kekauman. Ini amat berbahaya dalam usaha-usaha kita hendak menyatu-padukan rakyat majmuk selaras dengan konsep 1Malaysia.




    Usaha-usaha jujur & murni selama ini yang dilaksanakan oleh PM kita cuma sia-sia belaka rakyat tidak mengendahkan langsung segala program tranformasi. Prestasi BN kali ini lebih buruk jika dibandingkan dengan PRU12 2008 di bawah Pak Lah,BN sudah kehilangan 7 kerusi parliamen di PRU13 dalam keghairahan hendak mencapai lebih selesa. Akan memperparahkan lagi jumlah kerusi milikan BN di parlemen & dun akan semakin menyusut dalam PRU14 kelak gara-gara doktrin persepsi yang ditanamkan di dalam minda para pengundi & rakyat oleh tindakan agresif & proaktif pihak pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas komen..

      Kalau pada sayalah, Lepas ni PM tak usah lagilah sebut perkataan "1Malaysia". Sebaliknya jika nak angkat jari telunjuk pun sebut perkataan "1Pedoman" ke, "1Ummah" ke, "1Anutan" ke.. Yang penting tak usah lagi guna "1Malaysia" kerana "1Malaysia" hanya diperalatkan oleh golongan kiasu.

      Delete
    2. suggest ;

      buleh angkat tapi kat kiasu-kiasu ni kena buat cara lain sikit...

      angkat jari telunjuk tu..najib letak antara 2 biji mata, pastu kepala najib kena lar telengkan (sengetkan) sikit...sambil jari telunjuk gerak depan belakang sikit2...maksud nya ; jaga korangg pasni!!

      hahaha!!

      Delete
  12. Salam,
    saya ada satu lagi bende nak tambah.

    Jadikan pendaftaran pemilih sebagai automatik apabila warganegara berumur 21 tahun. PRU kali ini DAP menang besar salah satu sebab ialah banyak pengundi melayu tak keluar mengundi ---> http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2013/05/how-malay-vote-was-lost.html

    -Melayu

    ReplyDelete
  13. saya berharap saudara terus menulis lagi.. usaha saudara telah menyedarkan saya & berharap lebih banyak lagi yg sedar

    -pisau-

    ReplyDelete
  14. ASSALAMUALAIKUM ....MOHON IZIN DRI AFTERDARK UTK SY MNJAWAB PERSOLAN YG PERTAMA......DI ZAMAN MANAKAH KITA.

    KITA SKRG BRADA DI ZAMAN YG KE4....ZAMAN YG 1-ZAMAN NABI...ZAMAN YG K 2 ZAMAN PARA SAHABAT YG 4,ZAMAN YG K3 ZAMAN KERAJAAN UMAIYYAH.UTHMANIYYAH N ABASIYAH....ZAMAN KTE SKRG ADALAH ZAMAN YG K4-ZAMAN MODEN.DAN ZAMAN YG K 5 ADALAH ZAMAN PEMERINTAHAN MNGUNAKAN CARA NABI.

    ReplyDelete
  15. as salam Afterdark

    you sudah mau retired dari menulis ke?
    you nak tinggalkan kita semua di alam maya terkontang-kanting ke?
    mistisfile sudah kena bayar nak jadi inner circle
    umat terakhir pun dah penat menyimpan rahsia dan mahu berehat
    then you pun nak cuba larikan diri dari kami la?
    no way man...

    satu lagi, tolong jemput kami semua untuk kenduri kesyukuran di sabah - makan beras prepping - lebih sedap kot?

    jangan marah - gurau je - perjuangan baru bermula

    nanti saya datang kacau awak lagi...hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ye.. saya janji akan teruskan sellama yang perlu selagi laman blog ini tidak dihack.. insyaAllah

      Delete
  16. please dont stop writing, since yours one of the trusted blog i've read.... further more ur novel yet to end rite....

    what bg said above ... is tru m behind u br.....
    salam to all .....

    ReplyDelete
  17. saya tak tau sama ada petisyen ini akan sampai betul2 kepada DS Najib atau hanya akan berlegar di alam maya... semua cadangan ni dah saya war2kan di serata blogs dan juga forum, mungkin menggunakan "nick" yang perlbagai...

    1. hentikan sebarang bentuk bantuan kepada SJKC kerana tidak termaktub dalam perlembagaan dan SJKC merupakan "sarang" pembiakan idea komunisme, chauvinisme dan rasisme. buktinya PRU13.

    2. perkasakan sekolah kebangsaan atau bina sekolah 1malaysia jika suka dengan slogan tersebut dengan mewajibkan pelajar mempelajari bahasa mandarin dan dialek hokkien serta kantonis.

    3. menteri perumahan hendaklah dari kalangan bumiputera/melayu supaya agenda pembangunan perumahan melayu/bumiputera di bandar dapa dilaksanakan dengan jayanya.

    4. haron din boleh jadi menteri kdn tapi kena dengar nasihat pakar sebab beliau bukan pakar dalam bidang ni....mungkin rahim noor & musa hassan pada pandangan saya, tegas tapi berjuangan kerana agama, bangsa dan tanahair. sebab tu ulama politik jangan selalu sangat suka kata umno suka pisahkan politik dengan agama. bukan itu maksud umno, cuma beri kepada yang mahir dalam bidang masing2.

    5. dpmm dibubarkan atau di"cuci" kerana hanya untuk golongan elit yang tak membantu usahawan2 melayu. sebuah organisasi yang tak berfungsi langsung.

    6. wujudkan kembali kementerian pembangunan usahawan.

    7. kembalikan ISA atau wujudkan apa2 akta "pencegahan". kerana cina mula menunjukkan "taring" selepas saja ISA dibubarkan.

    8. wujudkan bandar2 kecil yg sistematik di kampung2 majoriti melayu/bumiputera dengan sekurang2nya 90% peratus peniaga melayu/bumiputera.

    9. bantu belia2 melayu/bumiputera yang terlibat dengan dadah untuk pulih dan berbakti pada masyarakat. contoh: mewujudkan satu komuniti sihat untuk golongan seperti mereka dan memberi kontrak kerja kerajaan untuk golongan yang telah pulih tapi dibuat secara berkumpulan yang dikawal selia oleh ADK atau mana2 agensi terlibat.

    10. bantu peniaga2 melayu/bumiputera yang "nyawa2 ikan" atau kena blacklist atau diisytiharkan muflis tapi masih mahu berniaga untuk menstruktur perniagaan mereka supaya mereka boleh bangkit semula dan memajukan perniagaan mereka. lebih baik membantu mereka ini kerana mereka mempunyai pengalaman berbanding mewujudkan usahawan2 baru yang belum tentu mahu jadi usahawan.

    saya amat berharap petisyen ini sampai ke target.

    sekian, itu saja buat masa ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapan:

      1. Tak setuju : Sebab SJKC tempat budak-budak 7-12 tahun yang tak tahu apa-apa. Malahan SJKC pun dah ramai sangat budak melayu tengah bermain dengan budak cina. Apa-apa yang melibatkan kebajikan kanak-kanak, saya tak setuju dilibatkan dalam polemik politik. Biarkan mereka dengan dunia mereka yang happy.

      2. Setuju : Tapi tak perlu WAJIBKAN belajar bahasa mereka. Tapi kalau ada kelas elektif memang bagus. Tapi kebangkitan bangsa bukannya kerana bahasa tetapi kerana pemahaman dalam matematik dan sains. Lebih baik fikirkan cara bagaimana anak-anak melayu boleh enjoy belajar matematik, sains dan agama.

      3. Setuju 100%.

      4. Setuju 100%

      5. DPMM jangan dibubar, tapi diubah dari dalam. Lebih cepat kita memperbaiki rumah daripada meroboh dan membuat rumah baru. Kita perlukan tips dari Tabligh dan Ikhwan bagaimana nak untuk infiltrate dan upgrade DPMM.

      6. Setuju 100%

      7. Setuju 200%

      8. Terlalu ambil masa lama untuk wujudkan bandar baru. Kita hanya perlu beri galakan dan bantuan kepada peniaga-peniaga melayu di kampung, pekan dan bandar sedia ada.

      9. Setuju. Tapi ini satu inisiatif komplikated kerana penagih tegar ada 'godaan' nak beli barang tu kalau dah ada duit kat tangan. Mereka juga merupakan "target klien" para pengedar selepas saja dibebaskan daripada penjara atau pusat pemulihan. Para penagih tegar memerlukan "pengasingan" di kawasan khas untuk mengelakkan tekanan dan godaan sebegini. Jika mereka bersetuju tinggal di pekan khas yang terasing, should be no problem.

      10. Ini merupakan pendekatan dakwah cara Ikhwan dan Tabligh. Saya pun ada sebut dalam petisyen saya. So saya setuju 100% dengan syarat perlu dikaji bagaimana Ikhwan dan Tabligh melakukannya sebelum ini.



      Delete
    2. 1. Maksud saya, SJKC atau sekolah menengah cina dijadikan sekolah kebangsaan sahaja tanpa "jenis" iaitu 1 aliran sistem pendidikan seperti yang termaktub dalam perlembagaan. Cuma ditambah subjek bahasa cina. Ini supaya tidak ada kelas khas untuk doktrinkan pelajar cina secara berasingan. Saya tetap dengan pendirian bantuan tidak sepatutnya diberi kepada sekolah "jenis".

      Delete
    3. To all,here's a good write up by kijangmas of deminegara blog...

      "Education and the Invasive Species"
      http://deminegara.blogspot.com/2012/11/education-and-invasive-species.html

      Delete
    4. oh ya,

      5. atau :)

      8. sepenggal. 5 tahun cukup. bandar kecil upgrade saja.

      9. apa yang saudara kata itulah yang saya maksudkan :) cuma bukan pekan khas sekadar komuniti untuk mereka hidup berdikari bersama2 bekas pengguna dadah yang telah pulih sepenuhnya.

      Delete
  18. Lebih kurang 13 tahun lalu saya mendapat visi(ketika mamun/tidur tapi tak tidur-berseorangan di masjid berzikir selepas solat Subuh)yang entah benar atau tidak tapi masih segar dalam ingatan.

    Sesuatu akan berlaku kepada saya dalam tahun 2017.Apa dia???2017 tahun terakhir saya melihat dunia...Nauzubillah.Apa yang berlaku pada tahun itu??Tak tau..Saya hanya mendengar suara hati berkata kepada saya "Umur kamu setakat 42 tahun sahaja".
    Saya berharap ia hanya mainan tidur.

    Maksud saya,apa saja boleh berlaku tanpa menunggu PRU14.Barangkali PRU13 adalah pilihanraya yang terakhir dimenangi oleh BN..

    2017 adalah tumpuan utama saya selepas 2013.Tunggu dan lihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun pernah dengar suara kata "umur kamu setakat dot dot tahun saja.." tapi at least tak lah setakat 42 tahun saja. Anyway.. bertenang dan terus berjuang.. macam saya

      Delete
  19. Didalam kotak fikir saya, tidak dapat saya sangkalkan bahawa keputusan PRU13 bukanlah menggembirakan mana mana pihak, malah menggentarkan kerana setiap parti yang utama akan diduga hebat. Baiknya pemilihan kali ini memperjelaskan dengan nyata sentimen pemikiran rakyat majmuk.

    Kaum cina dengan kekuatan ekonominya memberahikan untuk lantang bersuara jelas begitu tegar dan taksub menghendaki kesamarataan hak kerakyatan - malah sehingga mempersoalkan relevannya sistem beraja. Mereka sering melaungkan perkataan ubah, bersih, walhalkan cara hidup melalui dunia perniagaan mereka sangat oposit dari apa yang diungkap. Ini akan menjadi sentimen tekanan brutal kepada halatuju PAS, apatah lagi sudah banyak petanda penguasaan pengaruh kaum berhaluan Takiyyah. Apatah lagi menjalinkan dasar persaudaraan dengan non muslim.

    Terpanggil dari cetusan, PRU13 khususnya keatas kaum Melayu menjelaskan satu kenyataan iaitulah Tekanan Hidup yang mencakar perkosa golongan bandar dan separa bandar. Mereka rebel yang bertapak dalam parti Dendam tak selesai. Tidak merasa disentuh dengan Manifesto1M. Terpinggir, kurang atau tidak mendapat limpahan yang mendamaikan. Tidak merasa laungan idologi bermenafaat memacu peningkatan kualiti hidup. Berterusan merasa dibebankan dengan siri kenaikan berterusan kos sara hidup, kos cara hidup, kemerosotan kuasa pemilikan dan kuasa membeli RM malah tidak disantuni kewajarannya dengan nisbah cukai yang ditanggung. Segala curahan dari Manifesto tidak cukup meyakinkan, malah diterobos selamba sesukaserakah oleh peringkat jentera pengampu yang berantakan tapi berleluasa dalam seninya -manusia oppotunis yang enggan sedar, enggan berubah, dan ego dalam comfort zone mereka.

    ReplyDelete
  20. nampak gayanya Encik Afterdark kena simpan beras tu semula. anwar tak jadi nak bersara. no way kata bos dia. world doesn't need another lecturer in Malay Studies. perhimpunan yang di cadangkan boleh mencetus segala kemungkinan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul juga tu..

      thh mesti akan cari cara utk cetuskan huru-hara

      rakan2 pro-pr ada yg dah dpt arahan utk sertai perhimpunan

      walaupun melayu tapi mereka tetap tak puas hati dan tak dpt terima kenyataan bn-umno masih diberi peluang oleh Tuhan utk menerajui negara

      ramai yang masih terperangkap dgn deceptive persona anwar ibrahim

      Delete
    2. pru nak test sahaja... siapa menang atau kalah tak menjadi hal sebab dua-dua lebih kurang sama sahaja. perkara sebenar akan bermula tidak lama lagi jika Sang Pengarah Suka.

      1. Perhatikan konflik di Syria. Bila Sufyani zahir dan membunuh 100,000 orang di Iraq, ketika itu akan muncul panji hitam. indikatornya ialah kekuatan FSA dan juga Basar Al Asad.

      2. Perhatikan keadaan di Saudi, Raja Abdullah yang uzur bila-bila masa boleh K.O menyebabkan perebutan kuasa dan ketika itu juga panji hitam muncul. indikatornya ialah tahap kesihatan raja saudi.

      3. Perhatikan sistem ekonomi riba wang fiat yang sangat-sangat tenat yang bila bila sahaja boleh menghancurkan seluruh sistem ekonomi dunia. Ketika itu pasti berlaku huru hara besar sedunia dan panji hitam juga akan muncul ketika huru hara. indikator terdekat ialah syiling hutang (debt ceiling) US pada pertengahan Mei 2013. jika tidak berlaku apa-apa, maka akan ada indikator lain selepasnya.

      4. Perhatikan bulan-bulan Islam. Dalam riwayat menyebut huru hara di bulan Ramadhan dan pertumpahan darah dibulan Syawwal. Bila tahunnya? Allah Lebih Tahu. Yang pasti, kita akan melangkah masuk ke bulan Rajab beberapa hari sahaja lagi.

      Adakah no 1, 2, 3 dan 4 akan berlaku serentak?

      Sejak bermulanya krisis di Lahad Datu, aku menganggap kejadian di Sabah itu hanya untuk mengalihkan perhatian dan pada pandangan aku, perkara sebenar akan berlaku di tanah melayu. Kesannya, sekurang-kurangnya 5 batalion RAMD + aset-aset ketenteraan meninggalkan tanah melayu untuk ke Sabah dan jika tidak banyak pun, ia memberi kesan terhadap kekuatan askar melayu di tanah melayu.

      Semakin lama disimpan semakin berat. Sekali dilepaskan, siapa pun tak sanggup nak tanggung. Saya sokong prepper tetapi prepper yang paling sempurna ialah sediakan diri kita dengan Allah, maksud saya baiki hubungan dengan Allah...

      sekadar pesanan kepada diri saya sendiri... dan semoga Engkau Ya Latif, berlembut terhadap kami dan mereka ketika sampai masanya...

      Delete
  21. saya merupakan pengundi kali pertama dalam PRU kali ini...
    melalui pemerhatian saya, kebanyakan golongan muda amat menyokong parti pembangkang kerana mahu melihat perubahan lanskap pentadbiran di Malaysia supaya lebih telus. nak lihat yang menyokong bn ni sikit sangat..rata-rata sahabat-sahabat saya adalah penyokong tegar PR dan kadangkala membuatkan saya takut untuk membuka mana-mana media sosial kerana terlampau banyak fitnah dan tohmahan yang diberikan dan kadangkala saya sendiri tidak dapat membezakan yang mana betul dan mana salah..maaf kalau komen ini tak da kene mengena dengan dengan situasi di sini..hanya insan lemah yang menyuarakan pendapat peribadi..sekian...

    ReplyDelete
  22. Salam..cadangan Ad mmg sungguh baik tetapi dari pengamatan dan pengalaman, saya yakin Najib/BN takkan melayan saranan ini sebab dah banyak pihak yang mencadangkan berbagai cadangan yang baik tetapi old timer2 dlm UMNO tetap mcm tu saja, periuk nasi(yg besar) mereka yg lbh penting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. From PAS yek? Welcome..

      Bukan dia tak melayan.. tapi samada cadangan tak sampai atau ada sebab lain perlu dipertimbangkan. Tapi itu sebabnya kita semua yang dibawah ini mesti push non-stop samada melalui blog, facebook, tweeter, kedai kopi dan lain-lain. Mana-mana ahli politik akan memberi tetap memberi respon kepada "sentimen umum". So jika wujud sentimen umum yang sangat kuat mahukan perpaduan, mereka pasti akan ikut sebab ituah namanya berpolitik iaitu mengikut sentimen paling popular.

      Kalau saya seorang tulis kat blog ni memang tak ada kesan. Tapi kalau 100 ribu cybertroopers mempromote idea perpaduan maka akan ada 4-5 juta pengundi yang akan sokong sentimen perpaduan. Sebagai ahli politik, sesiapa yang pandai memikat 2-3 juta undi adalah ahli politik yang pandai mengambil kesempatan.

      Delete
    2. yes..kita ramai2 bersatu cetuskan backdoor trigger kpd semua rakyat malaysia
      kalau DAP cetuskan polemik rasis dan sifat keakuan, kita counter trigger balik dgn semangat perpaduan demi agama Islam - Tuhan dan Nabi
      sekarang adalah zaman kesedaran Islam
      mana2 pemimpin terutamanya UMNO yg masih di takuk lama tak nak mengikut arus kebangkitan rakyat - dia akan ketinggalan zaman
      Afterdark - you kena share idea camna nak monitor YB2 yg akan dilantik - kita jadi pemerhati dan pengkritik, kena pastikan mereka jadi 'pekerja' rakyat - mencontohi sahabat Nabi yg pikul tepung di malam hari untuk janda yg ada anak ramai
      jawatan YB bukan utk kumpul kekayaan dan berbangga2 atau kaut projek - zman itu sudah berlalu
      YB/menteri - kena hidup sederhana, selalu sedeqah, anak isteri, diri dan keluarga kena ikut syiar Islam - dari segi ibadah, pakaian, akhlak - tak de nak bersosial sini-sana lagi
      ikut saranan Cik Srikandi dlm FB nya - kita praktik demokrasi yg proactive dikalangan rakyat

      banyak kerja kita ni .....

      Delete
    3. Ya masih banyak kerja perlu dilakukan. Saya sendiri tak menang tangan mempromote etika "Ultra Malay" di facebook saya.

      Kita sebagai blogger mesti bersatu sebagai melayu ultra yang mempromosi keutamaan agama, bangsa dan negara.

      Seperti biasa, setiap kali you bagi komen.. you bagi signal pada saya untuk tulis artikel baru yek? Soalan you tentang "anak angkat" tu pun saya belum sempat jawab lagi. :)

      InsyaAllah saya akan tulis artikel sebagai penjelasan

      Delete
  23. Salam Afterdark. Ini cadangan saya:

    Saya cadangkan Kedah dijadikan Hub Ekonomi baru untuk Utara tanahair. Diharap dapt dipertimbangkan untuk membina Pelabuhan Bebas Cukai di Kedah untuk kapal2 berlabuh. Berikan insentif serta diskaun untuk bahanapi, air serta caj berlabuh. Lencongkan hentian berlabuh bagi kapal2 yang berurusan dengan kerajaan di Pelabuhan baru Kedah tersebut. Kalau nak lagi hebat, teruskan projeck memotong Segenting Kera di Utara untuk dijadikan terusan ala terusan Panama dan Suez.


    Tingkatkan taraf pengangtkutan darat dan udara di Kedah. Naik taraf lapangan terbang Kargo Kedah. Lapangan terbang Alor Setar dinaik taraf menjadi Lapangan terbang antaranbangsa. Ini sesuai dengan visi MB baru untuk meningkatkan kehadiran Pelancung di Utara.

    Kedah sudah ada Kulim Hi-Tech. Maka di harap dapat diperluaskan lagi kemudahan serta industri di sana serta diperluakan zon bebas cukai melangkaui Kulim Hi-Tech.

    Ini boleh diibaratkan hadiah khas untuk penduduk Kedah yang bersatu-padu menyokong BN sehingga tumbangnya kerajaan PAS di Kedah serta kita bakal mengembalikan kegemilangan kerajaan Kedah.

    Kerajaan Kedah Juga boleh menjalin hubungan ekonomi yang erat dengan kerajaan Perak dan Perlis. Wujudkan keretapi komuter/laju diantara Alor Star dan Ipoh untuk memendekkan tempoh perjalanan.

    Saya yakin jika dua negeri ini bergabung maka Kedah, Perak dan Perlis boleh manjadi kuasa ekonomi di Utara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudah sampai masanya kita kumpulkan maklumat ttg YB/menteri/DUN dan semua pemimpin masyarakat yg bakal menjadi 'pekerja' kepada rakyat

      kalau dulu kita tak berapa peduli dgn agenda2 pembangunan bandar/negeri/negara, now kita kena jadi golongan pemerhati/pemberi idea/pemberi ingatan kepada mereka2 ini

      contoh idea diatas yg ditujukan khas utk kedah dan mb yg baru - kena cari cara supaya saranan itu betul2 sampai ke mb yg baru

      tak kira YB dari parti mana - dap/pas/pkr/umno - semua tidak akan lepas dari pemerhatian kita

      Delete
    2. Saya orang Sabah.. so rasanya tak kena kalau Sabahan bagi pendapat yang spesifik kepada Kedah.. Mana-mana oghe Kedah kat sini mai lah bagi pendapat.

      Delete
  24. 1. sebenarnya ramai yb2 bn yg kecundang pru13 hari tu bagus2, mempunyai visi dan rajin bekerja tapi disebabkan politik perkauman mereka kalah. mereka ini semua jgn disisihkan tetapi beri mereka tugas supaya mereka dpt bersama2 membantu menjayakan agenda bangsa.

    2. sebenarnya pada pandangan saya, india muslim atau mamak banyak membantu mic. mungkin pm kena lihat perkara ini.

    3. semuanya adalah mengenai ekonomi sekarang bagi melayu/bumiputera. bagi cina mereka sudah selesa dan "kuasa" adalah matlamat mereka. jadi tumpuan yang lebih perlu kepada pembangunan ekonomi melayu/bumiputera.

    4. sekarang batu penghalang terbesar kepada perpaduan umno-pas (iaitu nik aziz manakala hadi masih ada tapi tidak terlalu vokal berbanding nik aziz) telah tidak mempunyai kuasa. maka proses perpaduan umno-pas boleh dimulakan. perkasa boleh mainkan peranan yang penting.



    ReplyDelete
    Replies
    1. jika orang lain sebuk mempertikaikan keputusan pru13 - tak puas hati sana sini, kita mulakan agenda perpaduan dari sekarang

      sebenarnya bn-umno menang adalah peluang kedua yang Tuhan amanahkan (danjuga sebagai ujian) kepada melayu islam utk mentadbir-urus negara yg sangat kaya raya ini

      kita jadikan ketasuban pas itu sbg cabaran psikologi menguji tahap kefahaman dan diplomasi kepada saudara seagama kita

      bila mereka masih melontarkan rasa kebencian, rasa syak-wasangka, rasa mereka lebih alim, rasa mereka betul semuanya - kita sambut dengan salam perpaduan penuh kasih-sayang - ini adalah masa utk bersatu-padu

      Delete
    2. 1,2,3,4 = SETUJU (maaflah tak boleh reply banyak sangat sebab saya komen ni jam 12:12 tengah malam dan dah ngantuk. Tapi semua cadangan kebayan saya sangat setuju).

      Delete
    3. wangsa: kami di watchers ada teori bahawa melayu mesti terus menang kalau nak mempertingkatkan peluang cepu emas menjadi tentera panji hitam. tu sebab saya berhabis kempen nak UMNO menang dan lepas tu berpadu dengan PAS.

      Delete
  25. Salam tuan. Cadangan gua yg hina ini.. BN ubah stail perintahan dlm pembangunan.
    1. Di semua negeri dbwh PR, BN perlu bangunkan juga terutama kelantan. Majukan negeri ini. Di penang fokus pada projek perumahan rakyat. Guna tanah2 federal yg xdibangunkn buat rumah utk melayu/islam. Bykkn kuaters kerajaan d pulau. Kekalkn melayu di bhgn pulau. Di selangor mmg da maju hnya fokus pd perkhdmtn. Inilah masanya xperlu sorok2 da nk bntu melayu. Open secret. Tunjukkn yg kita juga mmpu bela bangsa tnpa kira ideologi.kita tawan budi hati bangsa kita xsalah utk kbaikan xda sapa nk tolak.
    2. Pressure group bg SATU kn Pas n Umno perlu wujud. Warwarkn d media arus perdana bg tunjukkn kita jg serius pjuangkn islam.. bg karpal tu tgk ckit bila kbangkitan islam tiba.
    3. Dgn bhsa mudah, TIRU , upgrade dan laksanakn manisfesto PR. pedulikn jk dikata penciplak cz BN yg perintah so sukahati la oii asal mndatangkn faedah pd rakyat.. laksanakn smpai PR da xda modal dah sbb sume BN da wat..rakyat da rsa cukup.
    4. Untuk mentri dan YB BN, PM sila kuakn arahan pd mereka apa yg rakyt tanggung kita mesti tanggung bsama. Sume dpt kereta kerajaan TP minyak dan tol byr sendri2. Gomen xtanggung samada keje rasmi or xrasmi. Bil air dan letrik juga byr sendri. Majlis jamuan mkn Bn xperlu berlebih lebihan. Sederhana sj da la..
    5. Jarang yb BN yg pndai berpidato..jdkn KPI PM.. sbb tu byk crmh kurg crowd cz xbest. Maka utk tarik crowd semua evnt BN ada artis la konsert la.. ini kaedah X professional. Kami rakyt xnmpk kredibiliti YB BN beceramah. Jgn guna skill maki caci plk...yg konsert tu cukuplh Sure Heboh je cover.
    6. Wajibkn semua kmntrian n jbtn krjaan mulakn mesyuart dgn AlFatihah. Tiap kali masuk waktu solat pasang azan. Ini semua utk hidupkn kmbali roh islam kita yg kita rasa makin jauh.
    7. Kementrn penerngn.. kmbalikn stail dato mohmd rahmat dlu..tegas dan firm. Byk sgt da crita filem yg tahyul dan 18sx over. Plss cntrl sbb tu byk ank muda rosak mudah tiru. Yg prodser nk wat cter yg baik xda unsur SX dan SG ni bg mereka subsdi or pgecualian cukai.
    8. Jika dulu Tv cukup kerap mainkn lagu2 patriotik yg terkesan dhati. Pls mainkn semula yg ori version ok..xmau yg ada hiphop la rap la...

    Wa rse takat ni dlu..ada ms wa bg lg

    -salam1577-


    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Setuju 300% Kelantan harus dibangunkan. Mengenai Penang ni saya sedikit dilema kerana saya yakin pada PRU14 pun melayu tidak akan berkuasa di Penang. Sedar tak sedar pembangunan ekonomi orang cina di Penang sebenarnya bermula dengan pembinaan Jambatan Pulau Pinang oleh Kerajaan UMNO/BN. Kalau Penang tu masih guna ferri ulang-alik dengan tanah besar jangan haraplah syarikat-syarikat teknologi tu nak berpengkalan di situ. So saya sokong 300% idea perumahan rakyat untuk melayu dan islam di Penang namun harus ada cara bagi menghalang rumah-rumah dan sebarang bantuan UMNO tersebut daripada dimiliki atau di Ali-Babakan kepada cina kiasu. Mungkinkah Kerajaan patut berkomplot dengan Yayasan Al-Bukhary serta Tabligh dan Ikhwan untuk penetrate dunia perniagaan di Penang??

      2. Secara rasmi, Jati, Perkasa dan ISMA adalah pressure group itu. Secara tidak rasmi pula - Kita sebagai cubertroopers Melayu Ultralah pressure group di alam maya.

      3. Menifesto PR banyak kecacatan. Nanti saya akan jelaskan dalam tempoh terdekat di dalam artikel Q&A.. dan menyumbat faedah keduniaan tidak begitu berkesan di klimate negara yang makmur seperti kita di mana ianya menyuburkan sikap tidak berterima kasih. Saya pernah memprofilkan satu fenomena yang digelar "Susan Boyle Effect". Mungkin nanti saya akan jelaskan.

      4. Setuju.. tapi sebelum kita mulakan ini adalah lebih baik agar kita menumpukan usaha agar kerajaan memperkenalkan undang-undang ANTI LOMPAT dan ISA terlebih dulu untuk mengelakkan menteri-menteri yang gila duniawi ini daripada melompat masuk DAP.

      5. SAYA SANGAT SETUJU.. tapi dalam masa yang sama pemimpin yang pandai berkerja dan pandai berpidato seperti Tun Mahathir agak sukar dicari dan kalau ada pun selalunya dicah keting oleh orang atasan. Pemimpin lama pula lebih kepada "tak nak brceramah" sebab dia takut nanti kalau turun berceramah rakyat akan serang balik dengan soalan "Dato cakap je pandai, tapi selama ni apa Dato buat?". Nasib baik juga ada NGO pro-UMNO seperti ISMA, PERKASA dan JATI. Harus kita bincangkan lebih lanjut mengenai perlunya pemimpin UMNO berani turun gelanggang pidato.

      6.SETUJU

      7.SETUJU

      8.NO KOMEN buat masa sekarang sebab kalau nak komen kena tulis sampai satu artikel panjangnya.

      Delete
  26. Assalamualaikum,

    This is the wake up call for the Malays. We need to be unified. Melayu memang suka bergaduh. Dan cara penyelesaiannya memang teruk. Bnyk contoh yang kita boleh ambil dari sejarah. Apabila Melayu kalah dgn pembesar lain, depa panggil British. Jepun dtg dikatakan sebagai pembela, tapi.... fahamkan maksud saya?
    So what if the Chinese Tsunami is a racist statement? It is definitely as clear as day. Kalo mcm ni, 5 tahun lagi DAP tak perlu PAS dah, Anwar cukup sebagai puppet PM.

    Kalau orang Cina boleh bersatu bawah DAP, mengapakah orang Melayu berpecah tiga? And sorry if I'm offending anyone, but my PAS friends on FB can't stop condemning the government. Mereka jelah yang kutuk2. Tak pernah nampak yang pro government caci pembangkang. Terbuktilah media sosial bnyk pengaruh sabagai platform.

    Inilah pengajaran yang harus kita ingat sampai bila2. Biarlah orang Cina tuduh kita rasis. Hakikatnya, mereka juga rasis dgn masalah etnik di negara asal.

    Alhamdulillah. Negara ini cukup aman. Jangan sampai Allah menurunkan bala sebagai petanda kita perlu bergabung. Nauzubillah.

    Segala kesilapan dtg drpd saya. Assalamualaikum.

    ReplyDelete
  27. Why don't you promote Ultra Muslim instead??? I am just curious.

    Yours Truly,
    The Non Malay Muslim

    ReplyDelete
    Replies
    1. If you're a muslim.. from a traditional point of view you already "masuk melayu". So if you don't feel ashamed of being called as "melayu" for that, then you're our brother (or sister) provided that you adopt the same principle as us.

      Delete
    2. Hi, I just read my email and noticed that you have amended your comments three times in order to soften it to this one. It's not necessary to do that because there's nothing wrong with it and you did posed your question politely. Furthermore your question is relevant in order to avoid misunderstanding for non malay muslims.

      So in order to further answer your question there, here's my reply.

      I decided to promote "ultra malay" after all things considered, especially from a psychological perspective:-

      Unlike the non-malay muslims, we malays currently suffer a major disintegration amongst ourselves. It is so bad right now amongst us that if not mended quickly, some might end up killing each other or shifted the blame to other races and kills them instead. In both sides, some malays had become so mental when it come to politics that both sides might end up endangering the country.

      So, because of that, and due to the fact that I am merely just one blogger, I have to narrow down my choices and from a marketing point of view, it would be the best option to promote a Mahathir's vesion of "Ultra Malay" which is modern, intelligence, calm, and considerate. There is an urgent need to defeat the opposition's version of "Malay Ultra" which potrays the malays as racist, inconsiderate, violence and religiously extreme.

      If we (the malay) as a whole manage to adopt the Mahathir's version of "Ultra Malay", then everyone is literally safe - even the Chinese. When a Malay adopted the Mahathir's version of "Ultra Malay", that malay will not resort to violence. A true "Ultra Malay" will use his brain rather than brawn. Yes that malay will chose "Malay First" and "Muslim first", but he wont bring physical harm to others.

      I need to spread this idea to everyone and I need everyone to help me on this one. I also need your help because THIS IS IMPORTANT.

      As a non-malay, you're my brother (or sister) and as a malay ultra I will always side with you. It would be very helpfull for all of us if you can gather support towards the Muslim unity in your own way through your own blog or writing.

      whether it be "Mamak Ultra" or "Muallaf Movement" or "Non Malay In the Path of Allah", you can choose your own group name and slogan. It is just a matter of marketing and re-branding anyway. What's important is we all stand united for Allah.

      Delete
  28. Dear Non Malay Muslim,

    Basically Ultra Malay = Ultra Muslim and Ultra Muslim = Ultra Malay.

    The best example is Assoc. Prof. Dr. Ridhuan Tee bin Abdullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. totally agreed.. for me the top example (top of the top of the top x 100 ) melayu ultra is non other than "the father of melayu ultra" Tun Mahathir himself. His bloodline is not even 100% pribumi and yet he manage to honour of being labelled as "ultra malay" for his "malay's first" policy throughout his political career.

      under the old school definition of a malay, when a non-malay embraced Islam then he is said to be "masuk melayu". This might not tally so much with the technical definition of "melayu" but hey.. I prefer the old school because to tell you the truth.. I might not be 100% melayu if I see myself from a technical point of view. Somewhere along the line of my bloodline, at least three of my ancestors married a chinese. That probably explain why I am so handsome haha.. The point is.. I'm not as pure blood as some of you might think I am. In fact if I live in the world of Harry Potter I will definitely be called as a "mud blood".

      So yes, ultra malay actually refers to ultra modern muslim in South East Asia who accepted the way of a malay, subscribes to the akidah of jemaah alhi sunnah wal jamaah and adopts a wide spectrum of mind. I adopts the word "ultra malay" because I want us to have a modern guide on how an ultra malay should behave and think. I think the best guideline is based on the conduct of Tun Mahathir himself. He is not a prophet and he did makes a lot of mistake (not maksum) and that make it easier for us to relate to him.

      Delete
    2. Aku Hensem

      Sad to say, Anwar is not ultraman.
      Although he take obat koat from Harakah to be one.

      Delete
  29. belum senang bro...malam nie diaorang berhimpun kat Kelana Jaya...itu baru permulaan kata Anwar...so sendiri stanby

    ReplyDelete
  30. Salam...

    Brother..I am confused..the 3 times perhaps referring to my 3 comments that I posted here.

    You did not notice the other 2 comments....You can check "upstairs"......

    I am very proud to be Malay....though I am not Malay...I was the one who propagated your article in carigold.com...don't you wonder how can I put your articles in that forum when your articles are more inclined to Malay subject????? I believe I am more Malay than some Malays..I believe that I am Ultra Malay..

    It is just that I want to remind(memberi peringatan sebagai saudara kepada anda dan lain2) you..take it as a reminder..I do agree with you on the Ultra Malay...Please do it such that you don't forget other Muslims in Malaysia..I believe you are smart enough to know what to write...

    Maby it is difficult for you to locate the other 2 comments that I posted.. I will share it with you "downstairs"

    Yours Truly,
    The Non Malay Muslim aka Ultra Malay aka Ultra Muslim

    ReplyDelete
  31. I am ready to help propagate and promote the unity between PAS and UMNO. However, do it in the context of Islam. Please do NOT ever do it in the context of Malay only. I understand that you are a Malay so it is your choice. I am just sharing my thoughts.

    I am not a Malay but I am Muslim. I disagree with the point no. 7. The goverment of Malaysia should be fair to every race. Have you forgotten the Chinese Muslim and Indian Muslim who are not bumiputras? How about other minority races who are Muslims? Have you forgotten that MCA has a department where helped many people irregardless of color and skin until today?

    It is time for us to change the mentality to adapt and inculcate in ourselves the spirit of Ummah without being racist - this is for everyone including myself.

    Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

    Yours Truly,
    The Non Malay Muslim aka Ultra Malay aka Ultra Muslim

    ReplyDelete
  32. Yes...I do agree with you that we should be "vigilant all the time". Insya Allah.

    Yours Truly,
    The Non Malay Muslim aka Ultra Malay aka Ultra Muslim

    ReplyDelete
  33. alhamdullilah...ade jge org yg mengusahakannya... @ini kali lah gabung dalam facebook sila like yee teman2 seperjuangan saya....allahhuakbar......mintak2 dipercepatkan proses rundingan antara pas dan umno...sye nk sgt lihat malaysia sebuah negara islam...mudah-mudahan berjaya...ameen... in sya allah :) (gembira x terkata klau menjadi kenyataan..xdelaaa smpai bergaduh melayu islam sesama mereka...)

    ReplyDelete
  34. Perhimpunan Kelana Jaya. Orang Cina sengaja nak bakar kita supaya kita melenting lawan mereka dan mereka boleh tunjuk pada dunia yg konon mereka dizalimi...Pertingkatkan Kesabaran. Diam x beerti kalah.. Diam untuk menang lebih besar.. YA ALLAH LINDUNGILAH KAMI…Seru kepada semua orang Islam di Malaysia berdoa,berzikir dan berselawat agar kita semua Orang Islam dan Orang Melayu selamat dari bencana, ancaman dan tindakan oleh DAP dan Melayu2 yang khianat.

    ReplyDelete
  35. Gerak Saraf Untuk BN

    1.Pengundi Hantu

    BN buat rayuan undi semula dikawasan parlimen yang Pakatan menang dengan majoriti kecil dan mereka kecoh ada pengundi hantu spt Lembah Pantai
    http://malaysianreview.com/2013/05/05/keputusan-pru13-parlimen-lembah-pantai-12-myanmar-dan-bangladesh-ditahan-pengundi-hantu/
    Pilihanraya kecil terbukti BN boleh menang, jangan takut, bagi pengajaran sikit.

    2.Ketua Pembangkang

    BN propa agar DAP diberi ketua pembangkang
    http://belantan.blogspot.com/2013/05/anwar-kekal-teraju-ketua-pembangkang.html?showComment=1367993829994
    Biar puak melayu Pakatan tengok dan rasa seronoknya berketuakan DAP.

    3.MB Selangor

    BN propa agar DAP diberi MB Selangor. Ng Suee Lim pandai berbahasa Jawa, kalau perlu masuk jawikan.
    http://www.youtube.com/watch?v=-WzDz1eHbIg
    Biar puak melayu Pakatan tengok dan rasa seronoknya berMBkan DAP. Dah rasa baru tau.

    4.Buy Malay

    5.3 juta pengundi BN ( 3.9j Bumi/pribumi, 0.8j india, 0.6j cina) layak BRIM.
    Kalau bagi RM tentu habis ke kedai bukan bumi. Jadi BRIM RM600 ditukar RM50/bln dalam bentuk 2 kampit beras BERNAS 10kg/bln di agih melalui wakil rakyat/cawangan supaya hubungan pengundi sentiasa tidak putus tiap bulan hingga pru14 dengan wakil BN.

    5.Hapuskan Subsidi Makanan

    Subsidi makanan 3 billion setahun dihapus bagi mengekalkan BRIM 5.3j x RM600 = 3.18b
    Jadi subsidi ini yang sebelum ini tidak sampai ke matlamat kerana diseludup, dapat sampai kerakyat.

    6. Subsidi lain yang boleh dihapus 74b

    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0609&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm
    Harga keperluan akan naik, tapi tidak bagi pengundi BN kerana mereka dapat subsidi itu secara terus.
    74b / 5.3j pengundi / 12 bln = RM 1200/bln bagi setiap pengundi BN.
    RM 1200 ini juga diberi dalam bentuk komoditi. Untuk mendapat RM mereka perlu menjual kepada baki penduduk 30j - 5.3j = 24.7j.
    Penduduk bandar mungkin mengambil beras, tepung, gula, susu dll. Penduduk kampung pula mengambil lembu, kambing, ayam dll.
    Jaringan penduduk bandar dan penduduk kampung ini akan membentuk rakan niaga.
    Mereka perlu diingatkan bahwa komoditi ini percuma hingga PRU14, selepas PRU14 mereka akan menjadi agen kepada BERNAS, NFC,
    dll serta perlu membayar komoditi ini pada harga agen bila bantuan ini dikurangkan secara perlahan. Tahun pertama lepas PRU14
    mungkin perlu bayar RM250 untuk komoditi RM1200 ini, meningkat RM250 tiap tahun hingga tahun keempat dan seterusnya RM1000 bagi komoditi RM1200 yang sama ini. Tiadalah monopoli seperti kedai 1M.
    BANTUAN INI HANYA HINGGA PRU14, KERANA GOLONGAN INI TELAH DIDIDIK NIAGA DAN DAPAT BERDIKARI SELEPAS PRU14.
    MEREKA PEMEGANG EKONOMI BARU DAN PEMEGANG EKONOMI LAMA PUPUS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. setuju sebab saya tak nampak apa ruginya selain dari bayar fee peguam (saya percaya mahkamah akan tetap kekalkan keputusan asal)

      2 & 3. setuju, tapi mereka pun bijak juga. Lihat saja di Selangor di mana mereka letak MB orang melayu. Tapi kita boleh propa kat chinese kiasu yang dibawah supaya bising kat pucuk pimpinan mereka.

      4.Malay first, of course! Tapi kena kerja keras supaya jangan jadi macam boikot McDonald hari tu. Sekejap jak. Sekarang McDonald dan penuh balik dengan melayu makan daging kuda tak disembelih.

      5 & 6. Tidak setuju sebab risiko lebih berat dari faedah. Tapi untuk mengelakkan subisidi ini diseludup atau disalahgunakan (sepertimana kedai yang menjual beras nasional ikut pintu belakang pada pengusaha restoran), maka sebaiknya ditambah berlipat kali ganda di seluruh ceruk kedai-kedai yang dikawal kerajaan seperti kedai rakyat 1 malaysia dan berikan keutamaan agar barangan dikawal dijual melalui kedai-kedai ini. Adalah juga dicadangkan agar taikun-taikun ultra malay dan Islam seperti al-bukhary, Ikhwan dan Tabligh dibantu secara sistematik dan besar-besaran untuk meluaskan empayar perniagaan mereka.

      Delete
  36. The only blog that I care to read the contents & all the comments ..though the comments did has grown considerably for last several articles :-)

    Salam arr.zam

    ReplyDelete
  37. yes, I notice that malaysian readers were more comfortable with articles written in malay. But I already received some complaints via email from foreigners who said they didn't understand what was being discussed in this language.

    I still need to write dakwah articles in english, and so far only 'black dragon' willing to translate from english to malay.

    I need help.

    ReplyDelete
  38. aku cuma ada sedikit komen ja bro...

    ada cdgn yg baik & boleh diterima akal, dan ada jg yg tidak..yg pd pndpt aku bersifat amat racist...

    persoalan : mau kah UMNO menerima cdgn2 sbgini, yg berkait dgn Pas,idea penyatuan dan pengetepian agenda peribadi?terus trg ckp bro,aku kecewa dgn umno dan smpi skrg kprcyn aku masih belum pulih trhdp umno.amalan kronisme n nepotisme sudah sebati dgn umno..aku sukar utk mmpercayai sekiranya satu hari nti berlaku perundingan dgn Pas, Umno akan bersikap jujur sejujur-jujurnya demi penyatuan Melayu, demi perpaduan Islam.Amat sukar.namun aku berharap yg aku salah, sbb jauh disudut hati aku ingin melihat penyatuan itu berlaku...tp rasanya,secara peribadi, penyatuan itu boleh dan akan berlaku tp bukan dibawah landasan demokrasi...

    kedua, satu hal mudah yg aku mau ckp, dlm kubur nti malaikat munkar nakir nda kn tanya soalan "apa bangsamu" bro...cuma amal yg akan mnjadi bekalan disana..jd adakah sifat racist sesuatu yg perlu kita semai?adakah dgn mnjadi racist masalah akan selesai?terus terang ckp, penggunaan terma 'ultra malay' itu sangat racist dimata aku, aku lebih bersetuju jika terma 'ultra-Islam' yg diwar2kn dn digunapakai...


    tu ja la aku mau ckp.bg aku, view aku adalah against racism.kuasa politik melayu itu mmg perlu dipertahankan,tp racist bkn caranya.cauvinis DAP itu mmg wajib ditentang, tp bkn dgn cara perkauman.apa bezanya kita dgn mereka klu kita jg berkelakuan sama spt mereka?dan persoalan yg lebih penting..adakah itu yg diajarkan oleh Islam kpd kita???

    "Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)." ~ Surah Al-Hujurat: Ayat 13.

    sekadar berkongsi buah fikiran dan ilmu yg seciput di dada.itupn jika layak utk dikatakan sbg ilmu.sesungguhnya aku jg insan lemah yg sentiasa belajar utk memperbaiki diri

    As-salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam..

      Perkara baik mesti didoakan dan diusahakan. Doakan perkara positif dan usahakan kebaikan adalah sebahagian dari perjuangan amal ma'aruf nahi mungkar. Bukankah duniawi ini satu ujian? so kalau tak struggle maka bagaimana nak lulus?

      Memang di kubur Malaikat tak tanya "apa bangsamu", tapi Malaikat akan tanya "siapakah saudara mu". Kalau kita memusuhi atau bersubahat mengapi-apikan atau menghalang usaha memperbaiki sesama Islam, maka perkara ini nanti akan berbangkit di kubur dimana kita dikatakan pembohong.

      Mengenai pilihan saya untuk menggunapakai perkataan "melayu ultra", saya ada sebab saya dari segi marketing iaitu sebagai umpan psikologi. Tapi saya sangat-sangat menggalakkan saudara dan saudari semua menggunakan pendekatan sendiri samada dari segi slogan dan perkataan. Tak kiralah saudara/i nak guna perkataan 'muslim ultra' ka, 'ikhwanul muslimin' ka, 'jemaah islamiyah' ka, 'taliban' ka, 'united malay organisation' ka atau 'parti islam malaysia' ka.. kalau berjaya memikat hati masyarakat maka semua saya sokong. Nama dan slogan ni semua cuma kulit saja. Yang penting ialah wadah perjuangan.

      "Melayu Ultra" ni cuma konsep. Bukan NGO atau nama kumpulan pun. Saya tak ada niat nak promote kumpulan baru sebab saya dah ada the Watchers Group. Kenapa saya pilih "Melayu Ultra" adalah persis kerana perkataan ini dianggap merujuk kepada melayu yang rasis. Pertama kali persepsi ini wujud dikalangan masyarakat cina ialah semasa Tun Dr Mahathir kembali ke UMNO dan diwar-warkan bakal menjadi Perdana Menteri. Beliau dituduh "Ultra Malay" kerana tulisannya di dalam buku "The Malay Dilemma" yang dikatakan rasis.

      Tapi Tun membuktikan bahawa beliau bukan rasis kerana semasa pimpinannya masyarakat cina pun diberi kebebasan untuk maju dalam ekonomi. Bagi Tun senang saja, selagi semua pihak menghormati "social contract" selagi tu semua okay.

      Jadi saya pun nak berjuang membuktikan bahawa "malay ultra" bukanlah rasis. Saya tak akan biarkan orang bukan melayu memandai-mandai mencipta persepsi yang tidak betul kepada perkataan "melayu ultra" sebagai senjata propaganda. Kalau tidak nanti kita akan jadi mangsa perang propaganda seperti yahudi yang telah menyeleweng maksud "anti semitic" sehinggakan sesiapa pun yang mengkritik yahudi dipandang serong.

      Perkataan "melayu ultra" bukan ciptaan saya. Dah lama dah tersebar di internet akibat sentimen politik sebelum pilihanraya. Dikalangan penyokong UMNO sendiri ramai yang tertipu dengan propaganda musuh Islam yang mencipta persepsi bahawa "melayu ultra" itu adalah melayu ganas dan rasis. Ini menyebabkan ada di antara anak muda melayu yang merasakan jika nak proof diri dia sebagai melayu ultra maka dia perlu bergaya ala-ala samseng.

      Sebelum propaganda "melayu ultra = melayu samseng" ini merebak saya akan cuba halangnya.. Itulah niat saya.

      Delete
    2. sdr El Hardy,

      rasanya tak perlulah terlalu risau dengan pandangan orang tentang apa yang ingin kita usahakan kerana setiap orang mempunyai pandangan tersendiri berdasarkan agenda masing2. Ia seperti UMNO dan PAS yang mengatakan masing2 terbaik dalam menjalankan amanah untuk menegakkan Islam.

      yang penting ... apa yang diusahakan mendatangkan kebaikan pada diri sendiri, masyarakat, negara dan Islam.

      berbailk kepada UMNO dan PAS.... anda nilai sendiri pada kedua2 pihak yang manakah telah menjalankan amanah dengan jujur untuk memertabatkan Islam di Malaysia ini.

      seseorang atau pihak yang benar akan melaksanakan apa yang dicakapkan atau apa yang dijanjikan... manakala orang/pihak yang tidak benar selalunya hanya pandai bercakap tanpa ingin melaksanakan apa yang diperkatakannya atau apa yang dijanjikannya...

      Delete
  39. Terbalikkan Bendera: Apa Hak & Legitimasi Mereka?

    http://satuhala.blogspot.com/2013/05/terbalikkan-bendera-apa-hak-legitimasi.html


    Kembalikan kedaulatan bendera kita yg menjadi lambang maruah negara kita

    ReplyDelete
  40. "Memang di kubur Malaikat tak tanya "apa bangsamu", tapi Malaikat akan tanya "siapakah saudara mu"."

    Seriously AD?? i got your point; partially. You are beginning to sound more assabiyah. Probably here in context with the current situation. Long run = not good. Tak bagus untuk dilihat oleh anak2 muda yang kurang paham.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak tipu. "Siapakah saudaramu" adalah soalan kelima di kubur.

      Saya tak assabiyah. Hadis mengenai definisi assabiyah adalah seperti berikut:-

      Sahabat bertanya "Adakah termasuk perbuatan assabiyah apabila seseorang itu mencintai bangsanya?" Rasulullah SAW menjawab: "Tidak, tetapi assabiyah itu ialah orang yang menyokong (menolong) kaumnya melakukan kezaliman" (HR Abu Daud & Ibnu Majah)

      Itulah konsep melayu ultra yang saya sedang kempenkan kepada saudara/i melalui artikel saya di atas iaitu melayu yang sayangkan bangsa dan agamanya namun tidak sekali-kali melakukan kezaliman dan kekerasan pada kaum lain.

      Saya ada sebab sendiri untuk mengguna perkataan "melayu ultra" iaitu untuk menghalang salah faham anak muda kepada maksud sebenat perkataan ini. Di facebook saya pun saya promote agar dihentikan caci maki kerana saya tak mahu orang melayu menyangka bahawa kalau nak sayang bangsa, kena caci orang lain yang tidak sependapat.

      Kepada mana-mana saudara saya yang muslim namun bukan berbangsa melayu, anda adalah digalakkan untuk berkempen kepada bangsa anda dengan cara dan penulisan anda sendiri. Maafkan saya kerana tidak dapat berkempen bagi semua bangsa namun saya kena narrowkan kempen saya memandang tenaga dan human resource saya tak mencukupi untuk berkempen besar-besaran mewakili kesemua bangsa.

      Delete
  41. to AD,

    apa komen ttg nie.. http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=98049&page=999

    "Ingat Lagi mesej yang sy sampaikan nih x???

    Perkara 1 & 2 da selesai dah.. Lepas nih kita akan menghadapi perkara yang '3' dahulu sebelum perkara yang ke '4' menyusul..

    Tak ada lain yang sy nak sampaikan melainkan perkara yang menjurus kepada muafakatan dan kasih sayang sesame insan..

    TOLONG SANGAT-SANGAT hilangkan perasaan benci dan dendam.. Perkara ini akan memjatuhkan anda ke dalam lubang kesengsaraan yang amat perit skali.

    Semoga anda semua akan diberkati selamanya"

    baca sampai page last....
    beras 60 kilo kena simpan balik ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya masih simpan beras.. 60 kilo kat rumah mak ayah .. 50 kilo kat rumah mertua.. 100 kilo kat rumah sendiri = 210 kilo..

      Dan jumlah stok makanan dan persiapan ini akan terus bertambah... :)

      Delete
  42. https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2013/05/14/bn-will-be-toppled-this-year/

    Memang kena simpan banyak beras lagi ni, adus

    arr.zam

    ReplyDelete
  43. Bro After Dark.

    Ini bukan masanya kita berhenti berjuang. Perjuangan sampai ke Liang Lahad. ia tidak tamat pada PRU13. Asakan mereka bakal digandakan.

    Para Sahabat Baginda Rasulullah pernah memboikot ekonomi Yahudi hingga Yahudi terpaksa mengalah.

    mengapa tidak kita?

    selain dari memboikot, siapa2 yang ada modal, inilah masanya kalian keluar Bertempur di Medan Jihad Ekonomi.

    Ayuh!!! Aku Cabar Kalian, Mana keturunan Abu Bakar al-Siddiq?
    Mana Keturunan Umar al-Khattab? Mana Keturunan Usman bin Affan?
    mana keturunan Ali KaramAllahu wajhah?

    mana keturunan Abdul Rahman bin Auf? Mana Keturunan Muadz bin Jabbal? mana keturunan Salma alFarisi? mana??? mana???

    mana keturunan sekelian Para Sahabat dan Awliya'?

    Kalian wajib keluar sekarang dan membuka hijab yang menutupi diri kalian, Ini bukan masa kita berada di belakang memerhati mereka memijak2 saudara2 kita, bukan masanya lagi untuk mereka memijak Panji2 kita,

    Keturunan Baginda Rasulullah menanti Bantuan kalian untuk Mara ke Medan Jihad.

    Ayuhhh!!!!

    ReplyDelete
  44. HELO AFTERDARK. INI X-MEN.KAWAN-KAWAN AKU DAH LIST OUT KAN BARANG DAP KOMMUNIS.SO TOLONG JANGAN BELI BARANG INI BECOZ DAP COMMUNISTS INGIN HAPUSKAN MELAYU,DAYAK DAN BANGSA2 LAIN DARI MALAYSIA.
    ORANG2 MELAYU,ISLAM ,INDIA DAN DAYAK JGN BELI DAP RASIS COMMUNIST PRODUK KAT BAWA INI
    DIUT UNTUNG DARI PRODUK MEREKA DI GUNAKAN UNTUK FUND COMMUNIST PARTY DAN IDEOLOGY MEREKA .
    SO JANGAN BELI PRODUK DI BAWA INI.
    SENARAI BARANGAN SEKUTU DAP

    MINYAK MASAK
    1) Minyak Sri Murni
    2) Minyak Knife
    3) Minyak Buruh
    4) Minyak Naturel
    5) Minyak Daisy

    MINUMAN
    1) PowerRoot Ali Café
    2) PowerRoot Oligo Cereal
    3) PowerRoot 9Spot Isotonik
    4) Malta
    5) Teh Cap Masjid
    6) NutriMalt
    7) Teh Guru Cap Masjid
    8) Drinho All Drinks
    9) Isomax Isotonic
    10) HomeSoy

    BARANGAN PENGGUNA & MAKANAN SEGERA
    1) Pau Ahmad
    2) Sri Murni Nugget
    3) Marina Tuna
    4) Marina Nugget
    5) Roti Massimo
    6) Farm Crows Butter
    7) Tepung Gandum Cap Sauh
    8) Semua Prodik London Biscuits (London Rolls DLL)
    9) Semua Produk Khee San Bhd (Gula-Gula Fruit Plus, Fizzy Orange, Mint, Wafer & Lain-Lain Makanan Tepu)
    10) Semua Produk Malaysia Dairy Industries Ple Ltd (Vitagen, Marigold, Peel Fresh, HL Milk DLL)
    11) Semua Produk NONA

    RESTORAN
    1) Old Town White Coffee
    2) Baskin Robbins Ice Cream
    3) Dunkin Donuts
    4) Sakae Sushi
    5) Mc Donalds


    PASARAYA
    1) Pasaraya EconSave
    2) Pasaraya 99 SpeedMart
    3) Pasaraya KK mart
    4) Pasaraya NSK
    5) Mc Donalds

    BARANGAN & PERKHIDMATAN PENGGUNA (BUKAN MAKANAN)
    1) Goh Ban Huat (GBH) –Pengeluar kelengkapan tandas & pembentungan
    2) Focus Point (Optometrist)
    3) Bas Konsortium Ekspres
    4) Bas KKKL Ekspres
    5) Bas Five Star
    6) Bas TranStar
    7) Bas Genting Ekspres
    8) S & S Ekspres
    9) Eagle Ekspres
    10) Bas SE Super
    11) Antar Holiday
    12) Boon Best

    MEDIA
    1) The Sun
    2) The Star
    3) Semua Akhbar Berbahasa Cina
    4) Rocket
    5) Suara Keadilan
    6) Malaysiakini
    Posted by GAP at 6:58 PM

    DARI X-MEN GROUP.WALAUPAN KAMI DARI TEMASEK KAMI AKAN TOLONG SAUDARA MELAYU ISLAM KAMI DI MSIA.BILA KAMI KE JB KAMI AKAN BELI BARANG MELAYU DULU. WAHAI ORANG2 MSIA SAUDARA DARI TEMASEK AKAN MENOLONG MU.
    May 28, 2013 at 3:16 AM

    ReplyDelete
  45. BTW MULAI HARI INI NAMA AFTERDARK WILL BE SHORT FORM AD .BTW X-MEN INGIN MENCADANGKAN AD SUPAYA TULIS DALAM BAHASA MELAYU AJE BILA MENULIS BLOG TENTANG ISLAM DI MSIA.KERANA IKUT SUMBER INFO BANGSA ASING SEDANG MEMANTAU APA YANG KITA BINCANG .JADI KLU DALAM BAHASA MELAYU MEREKA MERANGKAK NAK MERISIK KITA. OKAY .TAKE CARE.

    ReplyDelete
  46. Assalam AD,
    this is my 2cent.

    1. saudara mengatakan yg Anwar adalah seorang freemason. Harap saudara dapat kemukakan bukti2 sahih mengenai ini n not just based on purely hearsay.

    2. teori saudara untuk mempergunakan UMNO bagi memperlahankan NWO di Malaysia. Saya nak tahu apa langkah2 lain yg diambil saudara dan rakan2 di dalam The Watchers dlm merealisasikan hal ini. Tak silap saya MojoWatcher bekerja di dalam govt and ada contact dgn the higher rank ppl. Since ramai yg kata PR especially DAP ada agenda istimewa untuk Malaysia jikalau mereka berkuasa memerintah, tak adakah usul untuk menemukan presiden umno & pas untuk duduk semeja berbicara secara serius & waras mengenai hal2 penyatuan umat melayu/islam khususnya?...kenapa perlu najib buat deal dgn anwar seblm GE13? knp tak deal dgn PAS jer?

    3. saya ada terbaca yg peperangan akhir zaman nanti, manusia akan kembali menggunakan batu dan kayu?...harap saudara dapat buat pencerahan dalam hal ini...kalau ikut teori saya yg naif ni, since Iluminati berminat utk kurangkan populasi penduduk dunia kepada bilangan yg controllable....tak mustahil nuklear akan digunakan di tempat2 yg berpenduduk padat. kesan dari penggunaan nuklear, semua teknologi dajjal akan musnah...justeru, manusia akan bermula dari kosong...harap saudara dpt jelaskan.

    4. berkenaan dgn tentera panji hitam, saya amat berminat sekali...saya harap saudara dapat mencari info di FB mengenai seorg hamba allah yg mengaku beliau adalah pewaris nusantara dan beliau sedang menyediakan asas bagi tentera mahdi (kalau tak silap saya)...sila rujuk ke web saudara bradokapak untuk detailsnya.

    Sekian,

    (saya harap saudara tak akan berhenti menulis, sbb saya mmg follow blog2/webs berkenaan konspirasi/dajjal/illuminati...moga kita tak tergolong dlm golongan yg terpedaya nanti...amin)

    HAKEEN

    ReplyDelete
    Replies
    1. utk no. 1 search google keyword "civil service lodge no 148 anwar ibrahim"

      Delete
    2. dude...
      call me paranoid, but anybody can put anyone's name there or might be a different person. i need concrete evidence ie documentation, ritual pictures so that war can be declared against those who are evil inside but potraying human on the outside...

      Hakeem

      Delete
    3. What fucking evidence you're looking for! Even Anwar sperm I'm your anus will not satisfy you...

      Delete
    4. dude...your iq equals with what you hv written...pity u...

      Delete
    5. 1. The Watchers Group are profilers. By definition profiling is "a behavioral and investigative tool that is intended to help investigators to accurately predict and profile the characteristics of unknown subjects or offenders" (Wikipedia). For example: during a murder investigation the role of profiler is to make intellectual prediction on the characteristic of a murderer and where he might strike again. So this means that the profiler's duty is to prevent crime from being committed. Tangible evidences are discovered only after someone was already dead (eg: a corpse of a mutilated victim). This is the job of other law enforcing department. As a profiler, I shall do my best to predict the killer's next move in order to stop him from killing again. I cannot wait until I have all the tangible evidences because that would mean that I am already too late because someone already died.

      So as profiler I am not able to produce those tangible proof you wanted (for now). Based on our profiling, those evidence will emerge after the completion of NWO when all Luciferians feels there's no longer any need to hide their identities.

      Delete
  47. Bro afterdark cadang supaya gunakan umno.....tapi sekarang umno ade guna ke kepada melayu dan islam? macam makin tak guna je

    ReplyDelete
  48. Saudara Afterdark boleh bwt ulasan psl apa yg berlaku kat Syria??..Patutkah kita org Islam kat Malaysia ni sokong FSA( Free Syrian Army) dlm menjatuhkan kerajaan Bashar??..
    Sebab saya keliru dgn mcm2 teori...klu boleh explain skit dlm next artikel...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana tidak mengharapkan jawapan segera di ruangan komen.. InsyaAllah saya akan tulis artikel yang berkait dengan hal ini dimasa akan datang

      Delete
  49. mana bro afterdark nih.....ulasan2 post pru13 takkan takda. kata kita kena gunakan umno. Sekarang ni umno ni boleh pakai ke tak boleh pakai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya menaip pun ikut mood juga.. Selalunya mood nak menjawab komen atau soalan hanya membara dalam tempoh 14 hari selepas artikel diterbitkan. Kalau dah lebih dari 2 minggu tu memang enjin dah sejuk dah.

      Sekiranya ada pembaca yang berpendapat bahawa UMNO dah tak leh pakai, diharap silalah berkongsi buah fikiran dengan menyatakan kenapa anda berpendapat UMNO dah tak leh pakai. Janganlah sekadar tanya soalan yang terlalu umum dan ringkas sebegini.

      Tak adillah sebab anda tanya soalan ringkas yang terlalu umum dimana hanya memakan masa 3 minit untuk anda menaip tapi expect jawapan yang boleh menjangkau 20-30 minit dari saya. Tak acilah macam tu.

      Sila narrow down isu agar boleh dikongsi oleh semua.

      Dalam artikel saya pada 2011 ada seorang pembaca bernama Wan Solehah al-Halbani yang memberi komen kepada artikel saya "COMMENTING ON TAN SRI SANUSI JUNID'S MENTION ON FREEMASON". Dia menyenaraikan satu-persatu pendapat dia yang mengutuk UMNO dan sistem di negara kita. Komen dia mak oii panjangnya. Walaupun saya tak setuju tapi saya respek pada beliau kerana dia sanggup memberi penjelasan disebalik pendapat dia.

      Delete
  50. .. saya setuju.. insya'Allah untuk 5 tahun lagi hidup kita aman.. terima kasih kepada pengundi yang memenangkan BN untuk tempoh ini... tapi ini bukan bermakna BN bagus.. cuma untuk masa ini ianya lebih baik.. kita tidak tahu apa yang akan jadi dalam 5 tahun ini.. kita cuma merangka dan menjangka... BTW.. dalam hidup peristiwa sedih dan sengsara yang dialami biasanya akan membuahkan satu pengajaran dan pengalaman baru sebagai penamat ... terpulang kepada individu atau masyarakat untuk mengambil iktibar darinya.. apakah kesudahannya menjadi pendendam yang amarah atau pemaaf yang sabar... dalam konteks negara.. kita tengoklah setakat mana DSN mampu mengemudi negara atau dia akan berhenti setakat AGM hujung tahun ini.. konsep laut biru yang diikuti nampaknya tidak menjadi... dan pengundi melayu yang mengundi pun bukan kerana suka sangat pada konsep tersebut.. cuma mungkin sudah tidak ada alternatif yang lebih kurang mudhoratnya atau mungkin masih ada lagi doa para abid yang di makbulkan Allah swt atau kedua-duanya sekali... cumanya sampai bila.. setakat 5 tahun ini?..atau sampai bila-bila...

    ReplyDelete
  51. hello afterdark..i know this is conversational..but i know a leader in our country who actually believe all the religion..of course he perceive himself as a muslim..at first i thought its weird..but after few years..i understand what its mean..because when dajjal come..he will also globalize all the religion in the world into one..i cant state who is the leader because i dont have solid prove..but this is coming from the mouth of one priest who apparently is my friend's relatives back in 1990s..but after more almost 20 years..i understand what the priest meant..

    ReplyDelete
  52. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete