Wednesday, February 20, 2013

KENYATAAN TERBUKA MENGENAI INSIDEN PENCEROBOHAN OLEH PENGGANAS TAUSUG DI LAHAD DATU, SABAH



CATATAN: Saya buat posting ni semata-mata untuk saya pautkan di Facebook saya. Terdapat perkataan di dalam posting kali ini yang agak kesat kerana saya sebagai orang Sabah memang terasa sangat tension dengan perkara ini. So readers discretion is advised

Tapi perkara ini juga telah diperbincangkan dengan beberapa teman di dalam the Watchers Group termasuklah seorang yang kini bertugas sebagai pegawai tinggi konsulat bagi negara dot dot dot. Memang sungguh memalukan apabila mendengar sahabat uamh bertugas sebagai pegawai konsulat di sebuah konsulat berkata sebegini dengan nada sinis

"Kenapa ya kumpulan teroris bersenjata bisa lolos masuk ke Malaysia? Malahan mau dibawa berunding lagi? Loh dulu masa zaman konfrontasi antara negara kita komando kami yang masuk ke Malaysia malah terus ditembak tanpa salam. Yang ini pula dari pilipin malahan mau dipujuk-pujuk lagi katanya. Huh.. kalau di negara kami kalau ada yang mendekat ke perbatasan kami membawa senjata tanpa ijin, pasti akan TNI hapuskan begitu aja.."

So sekarang ni mungkin negara kita menjadi ejekan tentera Indonesia dan Singapura la kot? Patutlah ramai tentera melayu Malaysia yang berkampung di Lahad Datu sekarang ni tension semacam jak kat Hisyamuddin.



Sesungguhnya apa yang berlaku sekarang adalah mungkin dirancang dengan rapi bersempena dengan Pilihanraya Umum Ke-13 Malaysia untuk mencapai hasrat berikut:-

1. Ancaman keselamatan di Sabah sengaja dilaksanakan pada waktu ini telah menyebabkan peralihan kekuatan Tentera dan Unit Perisikan agar bertumpu ke Sabah sebelum PRU-13. Ini boleh menyebabkan kawalan keselamatan di kawasan sensitif di Semenanjung menjadi longgar.

2. Pada tahun 2012 saya juga pernah menulis di dalam artikel PROBABLY JUST MY IMAGINATION RUNNING WILD mengenai khabar angin mengenai 'coup d etat' yang dirancang oleh sesetengah pihak didalam pasukan Tentera Melayu Diraja sekiranya Pakatan Pembangkang berjaya merampas Putrajaya. Ini hanya khabar angin yang pernah menyebabkan Mahfuz Omar pernah meroyan menuduh perkara yang sama. Namun insiden terkini menyebabkan saya terfikir samada pencerobohan dan seterusnya perang gerila oleh tentera Suluk ke atas Sabah ini sengaja diadakan untuk mengalihkan perhatian Tentera Melayu dan seterusnya membantutkan perancangan rampasan kuasa tersebut.

2. Pada pendapat saya, Operasi suku kaum Tausug ini adalah direncana untuk gagal semenjak awal lagi manakala ratusan wanita dan kanak-kanak yang dibawa adalah untuk menjadi tumbal korban jika berlaku pertempuran. Jika ini berlaku maka akan bangkitlah rasa benci orang Islam di Malaysia kepada perjuangan Bangsamoro dan memberi alasan kepada barat untuk mengecam Kerajaan Malaysia. Oleh itu sekiranya Pakatan Pembangkang memenangi pilihanraya maka Perdana Menteri Malaysia yang baru dengan mudah akan dapat sokongan parlimen dan rakyat untuk memberhentikan kesemua bantuan kemanusiaan, senjata dan dana pembangunan kepada wilayah bangsamoro atas alasan kaum Tausug suluk adalah bangsa yang tidak mengenang budi.

3. Ini juga memberi alasan kepada Perdana Menteri yang baru iaitu Anwar Ibrahim untuk berkempen menghentikan kesemua kerjasama dan bantuan kepada kumpulan pejuang-pejuang lain di Asia iaitu PULO di Selatan Thailand dan Pejuang Palestin atas alasan yang sama. Oleh itu secara dasarnya, Kerajaan sekular yang baru akan mempergunakan sentimen kebencian rakyat Malaysia kepada suku kaum Tausug untuk menyahut seruan Amerika Syarikat untuk menghentikan bantuan kepada semua kumpulan yang disenaraikan sebagai pengganas oleh Amerika Syarikat yang mana HAMAS, PULO dan pejuang Bangsamoro adalah turut tersenarai.

4. Perdana Menteri yang baru iaitu Anwar Ibrahim juga boleh mempergunakan hasil insiden ini untuk mengecam Tentera Malaysia dan memecat Jeneral Melayu yang kini sedang berkhidmat. Jika ini berlaku maka dominasi orang Islam melayu di dalam Tentera Malaysia boleh dihapuskan.

5. Perdana Menteri yang baru juga boleh mempergunakan insiden ini untuk menguasai undi di Sabah. Kini sebelum pilihanraya rudah ramai kaum suluk yang menetap di Malaysia menunjukkan kebencian kepada Kerajaan atas insiden ini. Kempen di Facebook oleh pihak tertentu berbangsa suluk sedang marak di internet. Namun boleh sahaja sebaik memenangi pilihanraya Anwar Ibrahim akan memindahkan kesalahan serta menggunakan suratkhabar untuk membangkitkan sentimen anti-Suluk dan anti-kaum imigran dikalangan suku kaum lain. Kesemua orang suluk di Sabah mungkin dicop sebagai anasir mengancam keselamatan negara dan diburu. Ini juga akan membawa kepada operasi besar-besaran menangkap dan menghalau kesemua kaum imigran lain ke negara asal termasuklah imigran berasal dari Indonesia. Ini sudah berlaku semasa isu serangan golongan pro-Nazi dan skinhead kepada kaum imigran di Eropah. Selepas PRU13 ia boleh juga berlaku di Sabah dan Semenanjung.

P/S: September 11 attack in US occurred just eight months into Bush's first term as president. The Luciferians needed to create a security crisis and a 'terrorist' in order to persuade the American People to accept NWO. So the Luciferians search high and low for the best race to be blamed and the Arab people whom already popularized by Holywood as the most dislike people by white American are the perfect candidate. This look similar with what is happening now because the Tausug (Suluk) people in Sabah are also the most dislike race by the rest of Sabahans. The CIA has funded a few arabs people to carry out terrorize the world to ignite the sentiments and now the CIA is funding 300 tausug militants to be terrorists in Sabah.

6. Kita juga mungkin sedang melihat kepada insiden yang memberikan alasan kepada Anwar Ibrahim untuk mewujudkan semula undang-undang yang sama seperti Patriot Act di Amerika Syarikat. Sebelum pilihanraya mereka sibuk menyalak menuntut ISA dimansuhkan tetapi selepas pilihanraya mereka boleh mewujudkan undang-undang 'anti-keganasan' yang lebih authoritarian. Lihat saja apa berlaku keatas insiden 'racial profiling' ke atas kesemua orang Islam keturunan arab di Amerika Syarikat selepas insiden 9/11. Dianggarkan 434 ribu bangsa arab ditahan dan disiasat selepas insiden tersebut. Saya rasa di zaman pemerintahan Anwar Ibrahim 'racial profiling' juga akan dilakukan ke atas kesemua keturunan filipina dan indonesia di Malaysia.

Saya merayu kepada Perdana Menteri agar mendengar nasihat daripada Jeneral-Jeneral di dalam Tentera Melayu Diraja dan bukannya mendengar nasihat daripada Hishamuddin. Berikanlah lebih kepercayaan kepada Jeneral Tentera kita yang mempunyai pengetahuan luas mengenai ancaman daripada luar ini. Sekiranya dinasihatkan bahawa perlu serangan bersenjata dilakukan sekarang ke atas kumpulan militan pengganas di Lahad Datu itu, maka nasihat tersebut sebaiknya diterima.


(P/S: Sebagai orang Sabah saya memahami profil sikap kaum ini di Sabah terutama yang baru datang dari Filipina. Mungkin patut Kerajaan offer bounty RM10 juta kepada sesiapa yang dapat menangkap (atau memenggal) ketua pengganas yang mengaku waris Sultan Sulu di Lahad Datu itu sekarang. RM10 juta adalah lebih dari mencukupi untuk menyebabkan dikalangan kumpulan militan itu mengacu senjata sesama sendiri untuk mendapatkan wang tersebut. Ini kerana mereka bukan pejuang kebebasan. Mereka cuma join sebab mereka sangka Kerajaan Malaysia akan sanggup bayar wang tebusan sekiranya mereka bersedia balik ke Filipina)

140 comments:

  1. A few quick words I wish to add:-

    Since a week ago in my facebook I have been saying bad words against the Tausug people. I was quite emotional when saying harsh things against them primarily because of the history I have when my sister once married a suluk guy. He is the worst husband imaginable, elpoed with my sister, taking drugs, unemployed willingly, threatening my family and even laid his hands on her. Finally I resorted to calling some friends for assistance and resorted to some measures to get rid of him (no, I did not kill him or beat him if that's what you think. We use our brain).

    So understandably, on personal level I absolutely loathed the Tausug.

    But my other friends from the Watcher Group saw my Facebook activities and warned me not to be swayed by my emotion or personal dislike against the whole race. They told me to carefully profiled the similarities between what is now happening to the Tausug and what had happened to the Afghans during 9/11.

    It was an open secret amongst the majority of Americans that they aid and abetted the Afghans during the Afghan-Russian wars. There is in fact a 'Rambo' movie potraying this. Therefore when Al-Qaeda (which was then said to be based in Afghanistan) was named as the perpetrator of the 9/11 attacks, the american rednecks were screaming with anger saying "ungrateful race!! we helped them to fight Soviet and this is how they repay us?". That made is so easy to get the American people to support their government decision to attack Afghanistan while at the same time helped George W. Bush gained popularity as president (The 2000 U.S Election is as fierce as 2013 Malaysia PRU).

    Similarly, it's an open secret amongst Malaysian that we aid and abetted the Bangsamoro in their struggle against the Philippine government. I think the striking resemblance here is self explanatory of what may unfolded in near future if this crisis is not handled swiftly and quickly.

    I therefore would like to apologize to the majority of Tausugs who may have been included in my previous comments in Facebook. I cannot blame them from being ignorance and manipulated by Luciferians. But I do hope they will improves their general behaviors and tried not to be so assobiyah and kiasu. There's a sound reason why every parents in Sabah are reluctant to marry their son/daughters to a Tausug.

    ReplyDelete
  2. salam bro,

    1. once wrote if i was given 5 minutes as PM, the very first thing i ll do....fire this 'Menteri Amaran'... too many blunders!!...KDN need no sissies as leader.

    2. some others also questioning present approach such as; http://mahaguru58.blogspot.com/2013/02/sulu-armed-intruders-welcome-to.html

    ReplyDelete
  3. Afterdark,

    Semoga kakak saudara di dalam keadaan yang sejahatera

    Menulis dalam Bahasa Malaysia nampaknya. Moga lebih rakyat Malaysia ramai yang membaca kerana lebih mudah difahami.

    Tapi kalau Tentera Malaysia buat serangan kepada mereka bukankah lebih merbahaya kepada negara? Mungkin dijadikan alasan untuk Malaysia dicop negara yang tidak beperikemanusian?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkara yang agak mengejutkan mengenai persiapan pengganas Tausug ini ialah apabila mereka awal-awal lagi sudah mempunyai 'contact person' dengan media barat. Baru 2 hari mendarat di Lahad Datu dan artikel yang menceritakan wanita serta anak kecil mereka dikepung oleh anggota keselamatan Malaysia sudah disiarkan di media barat.

      Saya tidak mencadangkan agar wanita dan kanak-kanak ini disasarkan oleh tentera kita. Namun saya sangat mencadangkan agar satu tindakan decisive diambil bagi memberi petunjuk bahawa kerajaan kita tidak akan berunding dengan pihak yang membuat tuntutan sambil mengacu senjata.

      Saya sempat berbual dengan beberapa orang anggota keselamatan yang terlibat di dalam operasi di pantai timur sabah ini. Cadangan mereka (dan saya) adalah seperti berikut:-

      (a) Agar Kerajaan mengistiharkan sekatan laut ke atas kemasukan kapal-kapal yang tidak berdaftar dari Filipina. Kekuatan maritim Malaysia digerakkan dengan 'standing order' untuk menghapuskan mana-mana kapal yang disyaki menyeludup masuk pasukan militan sokongan yang cuba menyertai pasukan pengawal diraja sultan Sulu di Sabah. Maksud menghapuskan disini adalah mudah. Sebaik saja militan di Sabah mendengar ada anggota pasukan mereka menemui maut di laut, mereka akan sedar bahawa Tentera Malaysia sanggup bertindak tegas sekiranya perlu.

      (b) Agar Kerajaan Malaysia mengumumkan tempoh dateline kepada penceroboh ini kembali ke tempat asal mereka atau menyerah diri. Apabila tarikh dateline itu telah tamat, maka serangan jarak jauh (mungkin maksudnya menggunakan pesawat, artileri atau roket) dilancarkan ke atas kumpulan pengganas yang sedang terkepung tersebut. Penyelesaian secara bersenjata harus mengambil masa tidak lebih dari 48 jam bagi menutup kesan negative tersebar terlalu jauh di media perdana dan internet.

      (c) Agar sekatan makanan dan minuman disekat sepenuhnya ke atas kumpulan tersebut.

      (d) agar disebarkan berita (khabar angin?) bahawa terdapat bounty wang yang lumayan akan diberikan ke atas mana-mana pihak tidak kira di Malaysia mahupin di Filipina yang mampu menamatkan nyawa Raja Muda Azzimudie Kiram dan Sultan Jamalul Kiram III Bin Datu Punjungan. Ini serta merta akan menyebabkan kedua-dua individu ini terpaksa menyembunyikan diri atau berkurung.

      (e) Agar kerajaan Malaysia meminta bantuan pejuang bangsamoro yang menyokong Malaysia (serta mengharapkan dana bantuan dari Malaysia) untuk mengambil langkah extreme memberikan tekanan kepada waris Sultan Sulu.

      Melewat-lewatkan penyelesaian krisis ini (yang sudah masuk minggu kedua) memberi akibat buruk kepada Malaysia dalam jangka pendek dan panjang. Secara dasarnya tentera upahan yang berlakon sebagai pengawal diraja tersebut mengharapkan agar Kerajaan akan membayar jutaan ringgit kepada mereke sekiranya mereka setuju beredar. Tapi jika wang ini dibayar maka Sabah ditakdirkan akan menjadi sasaran lanun dan pengganas dari Filipina dan Indonesia yang akan bermaharajalela melakukan serangan gerila keatas Sabah sekiranya tuntutan mereka untuk dibayar 'wang perlindungan' tidak dipenuhi.

      Cara Malaysia mengangani insiden ini kini sedang diperhatikan serta 'diprofile' oleh musuh negara (dan tentera Singapura). Pendekatan terlalu berlembut oleh Hisyamuddin yang sebenarnya takut berkonflik lebih banyak membawa keburukan kepada keselamatan negara. Ia juga menjatuhkan reputasi anggota keselamatan negara dan menjejaskan moral angkatan tentera kita.

      Delete
    2. aku masih tak faham . kenapakah susah buat sesetengah orang untuk lihat bahawa mereka ni telah memasuki negara kita mengunakan senjata? dah dihalau tetapi masih juga menetap . dah diberi amaran masih lagi besar kepala. kalau kita pun yang lebih maju menyeru untuk ber diplomasi . tetapi yang diseru tak pedulikan dia . akhir jawapan . hapuskan mereka supaya incident itu tak akan berlaku lagi dari pihak lain. salah kah kita untuk memukul orang yang dengan senjata menetap dirumah kita sendiri?

      Delete
  4. ya benar tu kak nor.. sprti mana pun. kita jgn mula kan dulu.biar merka yg mula kan.. sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka takkan mula punya.. sebab mereka nak kita yang mula.. Itu misi mereka.

      Kecuali kalau tentera kita dapat 'con' mereka untuk mula dulu menembak..

      Delete
    2. tu mmg betul. tapi mereka patut ditembak serta merta. sebab masuk ke negara malaysia tanpa kebenaran with loaded guns.

      Delete
  5. I think there is more than meets the eye in this whole Saga..good job bro..

    ReplyDelete
  6. Kejaan kita mesti buat terbaik.Jgn risau Afterdark.
    Menteri hidung besaq tu patut jadi Menteri Wanita ja larr..

    Saya harap yr sis berbahagia sekarang.Semoga dia tabah.x apa org menganiaya orang akan ada balasan dia...x di dunia..di akhirat sana.

    ReplyDelete
  7. salam...

    analisis yang menarik bro.mohon utk dilinkkan artikel ini dengan blog saya.terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buli bah kalau kau.. Saya dah senaraikan blog saudara dalam blog list saya.. Terima kasih juga kerana listkan blog saya disitu..

      Delete
  8. sorry nak mencelah... .. ini semua lakonan... kita tengok sape jd hero... PRU punya penangan... tak caya... tengoklah sape jd hero... tak de kena mengena ngan ANUAR.... kikiki ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. knape tkde kena mengena dengan Anwar beb??(Philippine Intel Says Malaysian Opposition Instigated Lahad Datu Intrusion)jawab beb jgn tak jawab..

      Delete
    2. Tolong jangan sebarkan berita yang belum pasti. nanti kita pula yang jauth berdosa kerana sama-sama menyibarkan fitnah kalau ia benar-benar satu pembohongan. Tumpukan saja keselamatan dan kedaulatan negara. Apakah nanti Anwar benar-benar terlibat atau ini mainan dalaman UMNO untuk terus berkuasa, kita ketepikanlah dulu. Kedaultan negara keutamaan utama, kalau kita sendiri politikkan isu ini, jangan harap isu ini akan selesai, kita pula yang akan saling berbalah.

      Delete
    3. Please larr...apa ko ni naif sgt ka..takut x nampak jalan langsung..

      Delete
  9. Saya setuju bahawa ini MUNGKIN adalah lakonan.. Persoalannya ialah siapakan sutradara disebalik skripnya

    Jika tujuannya untuk memancing undi BELUM Pilihanraya maka dalangnya kemungkinan besar adalah UMNO. Tapi jika lebih memberi manfaat SELEPAS PILIHANRAYA, maka dalangnya kemungkinan besar negara asing yang menyalurkan dana kepada PEMBANGKANG.

    Setelah 2 minggu ketibaab pengganas tersebut di Negeri Sabah saya dapati Menteri Dalam Negeri serta Menteri Penerangan masih lembab nak mampus. Tiada sebarang usaha dipihak Kerajaan untuk mempergunakan insiden ini untuk menaikkan populariti Pemerintah. Malahan apa yang berlaku adalah sebaliknya kerana insiden ini semakin tidak mempopularkan Kerajaan. Tindakan Menteri Dalam Negeri yang masih mahu berunding dengan pengganas serta tindakan cover up oleh Kementerian Penerangan menyebabkan kerajaan BN semakin tidak popular di Sabah. Ramai rakyat Sabah mempertikaikan kredibiliti anggota keselamatan yang dilihat gagal mengesan kemasukan pengganas ke perairan negara serta keputusan kerajaan untuk berlembut dan berunding dengan pengganas bersenjata. Daripada point pemarkahan propaganda Tindakan Najib yang pernah mendapat +10 markah apabila berani bertandang ke Gaza kini kehilangan 7 mata apabila berlembut pula dengan pengganas Filipina ini. Menteri Dalam Negeri jangan cakaplah. Dia yang selama ini -50 mata sudah merundum ke -150 mata pula. Tak lama lagi kalau dia turun Sabah mungkin kena maki.

    Oleh itu saya menyimpulkan bahawa ini bukanlah bertujuan untuk memancing undi populariti oleh BN dan sudah tentu bukan konspirasi BN.

    Dalam masa yang sama PKR juga tidak mewar-warkan isu ini sangat secara terbuka tetapi sudah wujud gerakan propaganda di media social seperti Facebook, Twitter dan Blog yang jelas memperkecilkan fungsi anggota keselamatan dan ketidak tegasan Kerajaan. Terdapat juga kaum Suluk yang warganegara Malaysia secara terang-terangan menyokong tuntutan pengganas ini dan mengajak kaum suluk untuk menyokong PKR.

    Perkara ini agak membingungkan saya pada awalnya kerana PKR selalunya akan cepat melompat menyokong mana-mana kaum sahaja yang mengalih sokongan kepada pembangkang. Kalau golongan murtad dan LBGT pun PKR sokong dan pertahankan tuntutan mereka, kenapa kaum suluk tidak disokong atau at least ditunjuk tanda simpati?

    Bagi saya jawapannya mudah, kerana skrip ini diolah bukan untuk tujuan pra-pilihanraya tetapi sebaliknya untuk tujuan pasca pilhanraya selepas Pakatan membentuk Kerajaan.

    Ini samalah keadaannya dengan presiden Bush semasa bertanding pilihanraya Amerika. Walaupun tidak pernah menyokong secara terbuka warga Islam Arab-Amerika, namun Bush pernah melawat dan berdialog dengan golongan Arab-Amerika dan malahan pernah berjanji akan lebih liberal dan bertolak-ansur dalam perihal Palestin dan isu-isu dunia arab. Tetapi sebaik saja memenangi pilihanraya beliau flip 180 darjah.

    Nasihat saya kepada suku kaum Tausug di Malaysia adalah agar berhati-hati. Bangsa suluk di Malaysia dan Bangsa Moro di Filipina sudah menerima banyak manfaat semasa pemerintahan BN/UMNO. Malahan sehingga kini immigran Bajau dan Suluk dari Filipina masih menerima suaka politik IMM13 walaupun hakikatnya kelayakan itu sudah terhapus semenjak pertengahan 80-an.

    Waris Sultan Sulu di Filipina tidak pernah ada agenda memajukan suku kaum Suluk di Malaysia dan diwilayahnya sendiri. Yang dia tahu sejak dulu ialah membangkit-bangkit tuntutan ke atas Sabah dan menuntut tambahan bayaran. So secara ringkasnya kesemua waris Sultan Sulu yang tiada seorangpun berminat melanjutkan pelajaran itu hanya befikir mengenai harta, duit, harta, duit sahaja.

    Kesemua bangsamoro juga harus berhati-hati. Di Malaysia hanya ada satu parti sahaja yang menyokong penuh tuntuan Amerika Syarikat agar Kerajaan Malaysia menghentikan segala bentuk bantuan kepada 'pengganas' yang disenaraikan oleh US.. dan parti itu adalah parti PKR. Janganlah akibat kebodohan dan ketamakkan waris Sultan Sulu maka satu-satunya negara sekutu bangsamoro bertukar menjadi musuh.

    ReplyDelete
  10. Yg tulis d blog ni org sabah ka juga....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, saya tulen Sabahan.. tapi ndak bulih cerita identiti atau asal dari mana sebab bahaya..

      Delete
    2. aku tau bah, ko urang bugis

      Delete
    3. Bukan laa ko bodoh..dia ni org Semenanjung larr..pindah sana

      Delete
    4. Bukan laaa.. dia sebenarnya asal dari Gotham City. Dulu masa di sana dia kerja sebagai Batman menentang Freemason. Lepas tu dia kena transfer kerja kat Daily Planet sebagai Superman bergaduh dengan Illuminati. Tapi dia tak tahan pakai spender kat luar so berhijrah ke Malaysia dan KRU ambik dia kerja sebagai Cicakman. Sekarang pula berkhidmat dengan Barisan Nasional sebagai AfterDark. Begitulah kisahnya.

      Betul tak AfterDark?

      Delete
  11. isu lahad datu ni pandangan sy berkisar pada dua sudut...politik dan pertahanan..sesiapa jua mungkin jd dalang di sebalik isu ni.

    dari sudut politik:
    1. BN mungkin juga terlibat tapi bukanlah untuk meraih undi atau populariti di Sabah kerana insiden ini lebih mendatangkan keburukan dan tanggapan buruk masyarakat terhadap tahap efektifnya kerajaan menangani isu ni (yang sememangnya sangat lembab dan mengecewakan) dan menunjukkan kelonggaran sistem pertahanan dan pengawasan perbatasan tanah air..BN terlibat mungkin utk menimbulkan situasi huru hara,darurat dan dengan perkenan AGUNG boleh melanjutkan pemerintahan sehinggalah keadaan aman sepertimana termaktub dalam perlembagaan (mungkin sbb inilah parlimen belum dibubarkan)..keadaan semasa politik juga tidak menyebelahi BN untuk mengekalkan kuasa..

    2. PKR juga mungkin terlibat dan ini sepertimana olahan AFTERDARK yang mantap. Lagipun Anwar mmg dikenali rapat dengan pemimpin MNLF dan ada bertemu dgn mereka beberapa bulan lepas. (mungkin perancangan insiden ini yang dibincangkan)..who knows..anwar juga dilihat lansung tidak pernah mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung insiden ini,takut terkantoi agaknya..tetapi sekiranya anwar terlibat masakan pihak perisikan negara gagal mengesan dan selepas insiden ini berlaku kenapa tiada sebarang tindakan kepada individu2 terlibat..

    3. Yg menjadi tanda tanya,kenapa media massa malaysia kurang bagi liputan mengenai isu ini?...apakah yang cuba diselindung?..siapa personaliti yang dicanang- canang ingin ditemui pihak penceroboh ni?? kenapa pula pihak pembangkang atau Pakatan Rakyat tidak menghebohkan isu ini atau mengambil kesempatan dari isu ini?? Adakah ada udang di sebalik batu?? siapa dalangnya kita sendiri la renung-renungkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas pandangan dan ulasan. Komen sebegini sangat dialu-alukan. Izinkan saya menjawab secara ringkas:-

      1. Jika hanya melibatkan 100 pengganas bersenjata yang sudah dikepung (seperti diwarkan dalam media) maka YDP Agong tidak mempunyai alasan kukuh untuk mengisytiharkan menggantung parlimen. Terdapat 3 proklamasi darurat yang pernah dikeluarkan di Malaysia iaitu 1 proklamasi persekutuan ( Darurat 1969 di Persekutuan) dan 2 proklamasi negeri (Darurat 1966 di Sarawak dan Darurat 1977 di Kelantan). Insiden pencorobohan oleh pengganas di Lahad Datu hanya melayakkan proklamasi negeri dikeluarkan ke atas Sabah.

      2. Laporan oleh Manila Times sebenarnya berdasarkan oleh maklumat yang diberikan oleh seorang ketua tentera negara. Malahan semasa saya dan keluarga balik bercuti tahun baru cina pada 11/02/2012 sekatan jalan sudah mula diadakan di Tawau, Kunak dan Lahad Datu. Ini jelas menunjukkan pihak risikan sudah memperolehi maklumat sebelum insiden bermula pada 14/02/2012. Pada pendapat saya tiada tindakan diambil adalah kerana termansuhnya ISA pada tahun lalu. Dengan termansuhnya ISA maka bermakna Anwar, Sivarasa dan Tian Chua jika ditangkap dibawah undang-undang baru, maka mereka harus segera dibicarakan. Dalam keadaan politik Malaysia yang panas sebegini maka penahanan ketiga-tiga tokoh tersebut dan kemudian memberi mereka peluang menyebarkan kenyataan atau mempolitikkan perbicaraan mereka di Mahkamah hanya akan menyebabkan satu perkara berlaku di Semenanjung iaitu rusuhan penyokong pembangkang. Jika benar BN/UMNO ingin mendapatkan pengisytiharan darurat persekutuan, maka sepatutnya Anwar Ibrahim ditangkap sekarang (tapi itu tidak berlaku).

      3. Personaliti yang hendak ditemui oleh pengganas tersebut adalah Anwar Ibrahim yang pernah menjanjikan mereka kuasa autonomi ke atas Sabah. Kenapa Pakatan Rakyat tidak menghebohkan perkara ini telah saya jelaskan dalam artikel di atas.

      Delete
    2. terima kasih atas maklum balas tuan dan info-info berguna yang dikongsi...andainya benar anwar ibrahim terlibat (jika dia personaliti yang dimaksudkan) sangat lah menyedihkan kerana menjadi pengkhianat negara...untuk kuasa kedaulatan dijaja..sejarah lama mungkin berulang sepertimana sejarah kejatuhan kesultanan melayu melaka. ISA tak patut dimansuhkan tetapi ISA sering disalah guna pihak - pihak berkepentingan...

      Delete
    3. komando patut dihantar utk tembak DSAI

      Delete
  12. dari sudut ketenteraan;

    1.ini hanya pandangan peribadi dan imaginasi saya..

    2.mesti ramai tertanya2 kenapa tentera tidak terus menyerang? sedangkan dengan aset2 ketenteraan sedia ada mudah untuk menumpaskan penceroboh ini..bom saja dengan hujan roket MLRS Astros II atau gunakan sukhoi,kemudian hantar infantri untuk selesaikan saki baki militan.

    3. bagi saya,bukan penceroboh itu yang menjadi masalah..tp kesan dan akibat selepas tindakan terhadap penceroboh tu yang menjadi masalah. Umum mengetahui puluhan ribu suku kaum suluk dan tausug mendapat suaka politik dan sesetengahnya telah diberikan IC..

    4.Bayangkan sekiranya penceroboh telah dihapuskan,pasti akan bangkit pemberontakan dari dalaman dicetuskan oleh kaum suluk dan tausug ni dan berlakunya perang gerila yang memakan masa berpuluh tahun dan memberi kesan buruk jangka panjang terhadap ekonomi negara.

    5. Mungkin sebab inilah pihak keselamatan ATM dan PDRM belum mengambil sebarang tindakan agresif tapi bukanlah bermakna mereka takut pada perang gerila atau militan. Saya sgt yakin dengan kebolehan dan kepakaran pihak keselamatan kita. Saya yakin pada masa ini unit SB dari PDRM dan perisik tentera sedang digerakkan di seluruh sabah dan mungkin juga semenanjung untuk mengesan dan mengawal pergerakan mereka-mereka dari suku kaum Suluk dan Tausug. Mungkin juga pada masa ini sudah ada tangkapan dibuat terhadap sesetengah yang dilihat sebagai potential threat atau yang agresif dan dikenakan tahanan ISA. Saya yakin setelah semua pemantaun dan pengawasan ini dilakukan dan meminimakan kesan pemberontakan dalaman barulah serangan terhadap penceroboh akan dibuat.

    6. Ancaman yang mungkin datang dari Selatan Filipina tidaklah perlu dirisaukan sangat kerana mungkin kerjasama tentera telah dibuat dengan tentera Filipina yang diketahui berdendam dengan tentera2 Sulu ini yang sebilangannya bekas pejuang Moro / MNLF..selain itu pihak ATM khasnya Navy pasti menempatkan kapal2 dan bot peluru berpandu untuk menyekat sebarang pencerobohan baru...

    Apapun isu ini perlu diselesaikan segera secara aman ataupun kekerasan kerana melibatkan maruah dan kedaulatan negara..lagi satu jangan diselesaikan dengan memberi duit atau apa2 imbuhan kerana dengan erti kata lain mengundang lebih banyak pencerobohan lanun dan militan atau lebih buruk dari sesetangah negara yang mengintai untuk mengambil kesempatan..Terus terang saya katakan saya tidak menyokong mana2 parti politik BN atau Pakatan Rakyat tetapi saya tidak sesekali akan berkompromi dengan pihak yang mempermainkan kedualtan negara atas dasar politik...belajarlah dari kesilapan sejarah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jawapan kepada perenggan :

      3. ya, ramai tausug di Sabah. Tetapi selain daripada bertindak secara fizikal yang terbuka mereka tiada keupayaan untuk bertindak subversif. Mereka juga tiada perlindungan dalaman kerana kaum Suluk (Tausug) di Sabah adalah kaum yang tidak disukai. Suku suluk di Sabah jika memberontak atau merusuh akan menyebabkan kekacauan sementara (ya, memang ada korban kematian) tapi mudah dibendung oleh PDRM.

      4. Sultan Sulu tidak mempunyai keupayaan kewangan untuk melancarkan perang gerila secara sistematik ke atas negeri Sabah (masih menjadi misteri siapakah yang mensponsor aktiviti pencerobohan kali ini). Selagi Manila dan MILF/MNLF tidak menyokong serta melibatkan diri dalam konflik ini maka waris-waris Sultan Sulu (walaupun dibiayai CIA) masih belum mampu memberikan ancaman sepertimana ancaman penecerobohan yang pernah dilancarkan oleh komando Indonesia semasa konfrontasi 1960-an dahulu.

      Delete
    2. bimbang andainya Filipina mengubah pendirian menyokong secara terbuka berkenaan isu ini dan anasir-anasir luar seperti US atau Israel memberi tajaan senjata dan wang kepada penceroboh - penceroboh ini. (Pasti lebih ramai suku sakat mereka lengkap bersenjata sedang menunggu peluang untuk menceroboh perairan sabah)..pasti konflik berpanjangan...

      tentera-tentera Sulu ini rata-ratanya pernah mendapat latihan ketenteraan dari negara kita malahan mungkin mendapat bekalan senjata dari kita. Senjata makan tuan nampaknya...sadis..

      Delete
    3. suluk sangat ramai d sabah.. sya pn org sabah, jdi sya thu..
      hri ini (02/03/2013-sabtu), ada org yg dtangkap d pasar phlipine, kota kinabalu krn cuba utk mmanas/menghasut bangsa suluk utk mara khadapan krn pristiwa kmarin (02/03/2013-jumaat) yg mengkibatkan 12 org tentera suluk mati. pristiwa itu berlaku adalh krn pertembungan polis komando malaysia dgn tentera phlipine, yg secara tdk sngaja.. tentera phlipine memulakan serangan dgn mgunakan mortar dan mengakibatkan 2 org polis kta mati d tmpt kjadian.. srangan trsebut scara mengejut dan mrk sma2 berbalas tembakan.. srangan trsebut berlaku slama 20 minit.. ksemua tntera phlipine mati (12 org) dan polis kta (5 org), 2 org mninggal dan 2 lgi cdera, dan 1 kritikal..
      apalah agenda sbnar sultan jamalul kiram III ini?? mhu mngambil balik negeri ini?? bgi sya, mrk sangat lh mmbuang msa dan menyebabkan ramai lgi tkorban.. Malaysia cuba utk blembut, ttapi mrk ttap tdk mhu tggl kn sabah.. sabah yg dhulu nya tnang, kini bgitu mnakutkan.. sya sndri pn tkut mhu kluar rumah krn bimbang akan kjadian ini.. ttapi, sbnrnya ada tnda tnya d fkiran sya, iaitu, knpa bru skrng?? mksud sya, knp bru skng mhu kononnya mengambil sabah, dan knp bru skrng mhu menyerang?? tdk kh itu tindakan bodoh?? entahlh, sya pn tk thu lgi mhu ckp apa.. 1 ja adalah, mrk btul2 BODOH!!!

      Delete
    4. Ya betul Suluk ramai di Sabah.. tapi Suluk tidak disukai suku lain.. Malahan bajau pun tak mau relate dengan Suluk.. So kalau Suluk menyerang maka mustahil mereka nak kalahkah tentera kita yang mendapat sokongan padu daripada kesemua suku lain di Sabah.

      Delete
    5. Suluk moden di Sabah pun bukan bodoh. Suluk yang sudah dapat IC dan berkerja serta beranak pinak di Sabah tentu tak mahu ambik risiko. Tiada lagi suluk IC di Sabah ni yang terfikir mahu balik ke Mindanao. Bodoh sungguh Suluk yang menghasut di Pasar Pilipin tu. Suluk di Pasar Pilipin tu sudah hidup senang berniaga mana mau cari hal dengan pihak berkuasa.

      Delete
  13. wow masing2 bleh jadi ahli nujum negara nih..
    bagus2 cari lagi isu2 cam gini..biar rakyat muak dgn dua2 baik pemerintah @ pembangkang..aku pn dah bosan dgn situasi skrg ni..masing2 tunjuk dia saja yg benar, org lain salah..padahal dua2 pn sama poksi yahudi/dajjal..yg kekal jadi mangsa adalah RAKYAT!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Over exercise dibahagian otak ini harus kita galakkan asalkan 'nujum-nujum' yang terlibat berhujah dengan cara sopan dan beretika. Rakyat yang bakal menjadi mangsa adalah rakyat jumud yang tidak mahu berfikir secara rasional dan mendalam. Mereka ini selalunya hanya akan sedar bahaya tiba apabila sudah terlambat untuk bersedia. Motto saya ialah "It's better safer to be paranoid than being too late"

      Delete
    2. saudara arul...

      tidak wajar mengatakan blog2 sebegini dilabel ahli nujum diberikan, kami diberikan Allah cahaya memahami sesuatu pekara lain dari pandangan orang kebanyakan

      tq
      OrgOrg

      Delete
    3. Jika anda gagal merancang, maka anda merancang untuk gagal saudara Arul. Sampai meninggalkan dunia pun masalah yang sama tetap tidak selesai sehinggalah ke cucu cicit.

      Delete
    4. Bukan Nujum, Cuma prihatin. Ini menunjukkan betapa ramainya warga kita yang ambil berat tentang keselamatan negara. Saya percaya kalau masing-masing diberi peluang, ramai yang sanggup sama-sama turun padang bantu pasukan keselamatan kita di sana untuk buat apa yang patut. Ini satu semangat yang baik.

      Delete
    5. salam..
      apa yang saya perhatikan penyokong2 kerajaan menyampaikan hujah dengan cukup berhemah dan penuh dengan fakta.
      berbeza dengan penyokong2 pembangkang yang berdebat dengan penuh emosi dan menggunakan kata2 kesat.
      tq...

      Delete
  14. isu ini isu yang besar sebenarnya..bagaimana mudahnya keselamatan negara diceroboh oleh pengganas bersenjata??..apa yg merbahaya adalah pengganas punya senjata..sangat memalukan..sepatutnya kerajaan perlu bertindak tegas dan cepat menyelesaikan masalah ini..yang lebih penting penyelesaian yang diambil oleh kerajaan perlulah tidak menimbulkan kesan mudarat yang lain..aku berminat nak lihat apa tindakan kerajaan selepas ini..perlu diingat kemungkinan pengganas adalah tajaan US..US berada dibelakang mereka..

    skrip yang sama dicipta oleh CIA seperti di libya..diciptakan pengganas upahan dan dibekalkan senjata untuk membuat huru hara

    ReplyDelete
    Replies
    1. saudara pekara ini telah lama dirancang, kemasukan mereka beperingkat, senjata diseludup secara pecahan, bkn bentuk sbnr(katakanla membawa m16, diceraikan bahagian diseludup)

      kemasukan mereka melalui bot2 pancung, bukan masalah ATM tak buat kerja, mereka telah membaca profile rondaan ATM maka mereka tahu bahagian mana yang boleh dimasuki

      CIA via USA dan conmen tajaan mereka

      tq
      OrgOrg

      Delete
  15. semuanya ini kerana suku kaum keturunan sultan sulu dtindas d sabah

    ReplyDelete
  16. kenapa keturunan sultan sulu yg dah lama menetap dan beranak pinak d sabah tidak dberi kewarganegaraan sehingga hampir semua akses kehidupan bebas sebagai sorg manusia mereka x dapat kerana mereka dberi status pelarian turun temurun dgn terpaksa membayar pasport imm13 keturunan ayah mereka sampai bila anak2 mereka menerima nasib malang mcm ayah mereka ada yg terpaksa keluarga bercerai berai krn masalah ini mereka susah dapat pekerjaan krn mereka pemegang imm13 wlupun sbnrnya mereka anak kelahiran sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebabnya ialah kerana korang masuk menggunakan IMM13 la. IMM13 tu pas pelarian yang bermaksud Kerajaan Malaysia membenarkan pelarian perang/politik berlindung 'SEMENTARA' di Malaysia demi mengelakkan penindasan di negara asal. IMM13 dikeluarkan pada 1970 semasa zaman penindasan oleh Marcos tetapi Marcos dah mampus korang masih tak nak balik. Tapi Malaysia bagi juga tinggal di Sabah. Korang pula masih cheap-skate tak nak convert guna passport. Asyik cling on dengan IMM13 korang tu.

      Berbeza dengan immigran Bugis atau Pakisan yang masuk ke Malaysia menggunakan passport Malaysia, maka pemegang passport Malaysia selepas 5 tahun sah menetap di Malaysia adalah berkelayakan untuk memohon permit masuk (Kad pengenalan merah). So apa berlaku ialah generasi pertama immigran memohon kad pengenalan merah manakala anak-anak kepada ibu-bapa yang pemegang kad pengenalan merah pula layak mendapat kad pengenalan biru. Malahan pemegang IC merah juga layak memohon kewarganegaraan Malaysia (IC biru) selepas 5 tahun.

      IMM13 tak layak mohon permit masuk, faham? Kalau korang nak mohon IC biru korang kena balik dulu Filipina, lepas tu masuk balik negara ni guna passprt, cari penjamin untuk tinggal berterusan selama 5 tahun, lepas tu layak laa untuk mohon permit masuk (IC merah)!!

      Note: Kepada pembaca dari Semenanjung ingin saya jelaskan di sini bahawa orang Suluk di Sabah sengaja tidak convert IMM13 mereka kepada passport kerana IMM13 tidak memerlukan majikan atau pasangan untuk menjamin tahunan. Sebabnya? Reputasi buruk kaum Suluk di Sabah menyebabkan semua majikan berat hati hendak mengambil mereka bekerja manakala kaum lain di Sabah pula phobia menerima orang suluk sebagai menantu.

      Delete
    2. Salam Encik Afterdark

      kesatnya jawapan anda. saya tak tahu lah apa masaalah suluk ni but maybe they deserve this reply.

      malaysians are now living in dangerous time. aren't they?

      Delete
    3. Indeed we all are Mr Kowloon.. Regardless who we are and which country we came from.. The NWO is a global thing..

      Delete
    4. si Afterdark urank bugis.. kakakakakaka... cuba citer keburukan org bugis kat sabah..boleh?? hahaahhahha

      kau la manusia yg bhati busuk yg d hasut syaitan..

      Delete
    5. Bulih no problem.. Nanti kalau ada orang bugis ka, jawa ka, bajau ka, atau pakistan ka yang buat kurang ajar di Sabah dan Malaysia sepertimana penceroboh Tausug tu.. Saya boleh cerita, no problem punya :)

      Jomlah kita nantikan kalau ada mana-mana suku imigran lain di Sabah yang akan buat perkara yang sama di masa akan datang. Dalam masa yang sama kita juga boleh menunggu kucing bertanduk juga.

      Delete
    6. ARTIKEL SAUDARA SEHARUSNYA DI BACA OLEH PERSATUAN-PERSATUAN SULUK YANG ADA DI SABAH. SEELOK-ELOKNYA JUGA SAUDARA BERDEBAT SECARA TERBUKA BERSAMA MEREKA SECARA BERDEPAN BERHUBUNG KENYATAAN-KENYTAAN SAUDARA.SAYA AMAT YAKIN AKAN KEBERANIAN SAUDARA. SEMOGA SAUDARA AFTERDARK DAPAT MENUNJUKKAN SIAPA SEBENARNYA.DARI TULISAN SAUDARA, MENAMPAKKAN SAUDARA IALAH SUKU KAUM BUGIS. TAHNIAH AFTERDARK!

      Delete
    7. Afterdark..nmpakY awk lngsung x prnah fham ape e2 kgalapan..smua kata2 awk sy x koment.cuma trlalu pnghinaan awk trhadap suluk yg aku koment.kompany mne yg x pkai pkrje suluk dkat sabah.sdangkn pkrja cntruktor smua suluk..suku mne yg x brkhwin ngan suluk kat sabah,bugis,dusun,bajau,murut,iban,sungai,melayu klantan,n smbilan,perak.mlaka,johor,p penang n bnyak lg.awk tau x suluk d smua plusuk d mlysia ada.bukn je d sabah malahan sarawak semananjung,lau nk brckap 2 jan la over sngat..ru lau ko orng kne hntam le suluk.ko orng ckap suluk jhat,pnjahat,pnceroboh,pndatang haram,sbap ape suluk slalu mlakukan kekerasan trhadap suku lain.sbap mreka asyik ckap suluk pndatang haram,n ini memang d ktehui olh rkyat sabah.n haram sengat bertntangan ngan islam apath lg suluk yg d katakn pndatang haram,jan mnunding jari ke atas orng lain ngan kselahan diri sndiri,jan mngkritik ksalahan orng lain tnpa mngetahui ksalahan diri sndiri,cubit diri lau sakit bg2 juga pda orng lain..

      Delete
  17. hidup sbg orang yg tak bernegara amat perit sekali umpama d seksa selamanya selagi tak mendapat taraf kewarganegaraan kenapa orang indon mudah dapat kewarganegaraan d semananjung malaysia berbanding filipina keturunan sultan sulu yg sememang penduduk yg dnafikan kependudukakan mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini saya dah jawab di atas.. So pergi balik Filipina, ambik passport dan kemudian balik semula ke Sabah. Dapatkan majikan untuk menjamin dan selepas 5 tahun dipersilakan apply permit masuk.

      Orang indonesia boleh bersopan guna jalan depan, so apa yang istimewa sangat dengan orang suluk nak demand guna jalan miring ('miring' bermaksud tepi 45 darjah)?

      Delete
  18. apa salah mereka sehingga didiskriminasi sedemikian mereka manusia yg berhak hidup aman dan bahagia d dunia tetapi hanya kerana kerakyatan mereka mereka merana turun temurun apalah dayah anak mereka mencari rezeki sesuap nasi utk keluarga mereka inikan pulak membayar pasport imm13 tiap2 tahun sampai bila mereka didiskriminasi sbg pelarian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai IMM13 cuma RM90 setahun bersamaa 24 sen sehari. Immigran bugis lagi teruk. Masuk Malaysia kerja di estate siap kena potong gaji untuk segala urusan passport, agensi pekerjaan, pemeriksaan kesihatan dan lain-lain. Setiap bulan bila sampai hari gaji masih berhutang di kedai runcit milik majikan sebab duit gaji dah advance untuk beli beras dan ikan. Bayi di estate minum susu cap junjung sahaja.

      Tapi ibu-bapa generasi pertama ini bertahan demi anak-akan. Bila anak-anak dah besar mereka akan suruh anak-anak kahwin dengan orang tempatan supaya menantu boleh jamin passport anak-anak mereka. Mereka sendiri akan sedaya-upaya memohon permit masuk untuk dapat kad pengenalan merah. Mertua saya cerita masa dia dapat IC merah, menangis-nangis memeluk pegawai JPN ucap terima kasih. IC merah tu siap dicerak (acara tabur beras) dan dikenduri doa selamat.

      Masalah kesukaran hidup rakyat suluk di Sabah ini adalah kombinasi beberapa faktor tapi tiada satu pun kerana kesalahan kerajaan Malaysia. Faktor ini adalah:-

      (a) Faktor status IMM13 tidak membolehkan pemiliknya memohon Permit Masuk kecuali jika yang memang lahir di Sabah membuat permohonan khas kepada Menteri. Ini merupakan kuasa khas untuk kes istimewa menteri yang tak pernah dilaksanakan.

      (b) Keengganan Kerajaan Filipina membuka konsulat di Sabah menyukarkan urusan memohon dan menyambung passport kepada SEMUA immigran filipina. Ini mungkin salah satu sebab mengapa kaum suluk selesa dengan IMM13. Tapi ini bukan alasan yang baik kerana kaum Bisaya sanggup pergi ke embassy di KL untuk urusan passport. So kalau bisaya boleh buat, kenapa Suluk tak boleh?

      (c) Masalah imej bangsa suluk itu sendiri . Kaum suluk synonim dengan imej tipikal suka menyelesaikan masalah dengan ugutan & keganasan, terlibat dalam penagihan & pengedaran dadah syabu di syabu, serta sikap mencuri dan tidak amanah dalam berkerja. Juga dari segi pendidikan kanak-kanaknya (bagi ibu-bapa Suluk yang warganegara) synonim dengan imej malas belajar dan suka melawan guru. Ini menyebabkan kaum suluk tidak disukai oleh kaum lain di Sabah.

      Delete
    2. hahaha.btul ke apa yg awk ckap ni..sss..awk ni anti suluk ya,,sy tdk nafikn yg suluk ada yg pncuri ke,penagih ke,pnjual bnda2 haram,e2 smua sy x nafikn.cuma yg sy nk nyatakn d sni,bukn je suluk,smua bngsa d sabah ada melakukn ini.sy rsa kes ni bukn je d sabah mlahan sluruh ngara n dunia,.tau knpa kaum lain x suka suluk,sbap suluk lbih maju dari dari kaum lain d sabah,snggup upah guru ntk bri pelajaran kpda ank2 krna xde surat beranak x d trimah d sekolah krjaan,kbnyakan pniaga dari segi pkaian mkanan suluk.x prcaya? yg bukn orng sabah dtang ke sabah,smpai ke kota kinabalu je.awk akn nmpak pnjual2 smua adalh suluk,nk tau lg apa yg pupular sna psar pilipin..n p pasar mlm pn suluk jga,psar ikn suluk jga,jd mne kaum lain x iri hati n dengki.bap mreka ktakn lau d biarkn mreka akn brtmbah maju.mreka nk lakukn kekerasan trhadap suluk tp mreka x brani.bukn nk puji suluk.tp p tngok sndiri p sabah.bngsa mne yg brani mlakukn kekerasan trhadap suluk,kcuali pmerintah.jd ini yg afterdark ktakn malas..sprt yg sy ckapkn.jan slahkn orng lain ngan ksalahn diri sndiri..suku kaum lain d sabah.orng2 tempatan snggup bg sewah kpada pniaga suluk krna malas,xnk jual kat tepi malu,xnk krja bngunan bap berat,xnk krje laut pnas..tp wlaupn mreka duduk umah tetap snang,suluk bg duit sewah,bg ikn free tnda trma kc,suluk tanam rumpai laut agar agar,orng tmpatan mbi gmbar ru ckap pda krjaan ni mreka pnya.krjaan bri bntuan,mreka snang suluk x dpt apa2..tp suluk lbih maju krnah hasil dari titik peluh sndiri,sauda2 sklian suluk ada yg jahat ada yg baik..nmun krna mreka x mudah d singgkirkn oleh suku kaum lain,maka mcm prkara yg mreka taburkn fitnah supaya masyarakat lain turut benci masyarakat suluk..

      Delete
  19. hal ini harus dselesaikan dgn bijak kerana mereka sbnrya penduduk asal sabah jga yg melarikan diri ke filipina dan serata asia dr penjajahan zama perang saluib

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang harus menyelesaikan hal ini adalah kaum suluk sendiri. Cadangan ikhlas saya ialah:-

      (a) Berhenti bergantung kepada IMM13. Bertukarlah kepada passport.

      (b) Berhenti bersikap terlalu kesukuan dan berbangga dengan nama 'Datu' tu. Lupakan masa lalu yang tidak bermakna tu dan mulakan cara hidup baru.

      (c) Hentikan mengiktiraf tuntutan Raja Sulu keatas Sabah. Selagi kaum suluk di Sabah menyokong tuntutan ini, selagi itu bangsa lain di Sabah tidak menyukai kamu.

      (d) Hentikan sikap berbangga dengan penyelesaian ganas. Kaum suluk di Sabah sungguh berbangga apabila mengetahui bahawa bangsa mereka ditakuti oleh bangsa lain kerana sikap mereka yang ganas. Setiap kali ada konfrontasi mereka akan keluarkan perkataan bermaksud "aku orang suluk, aku bunuh kamu nanti!". Aparaaaaa...

      (e) Tingkatkan akademik. Masalahnya guru-guru di Sabah tidak gemar mengambil berat pendidikan anak orang suluk kerana anak-anak orang suluk tidak boleh ditegur (kalau ditegur atau dirotan maka akan datang ayahnya mahu menumbuk cikgu). Contohi Yang Berhormat Datu Nasrun di Lahad Datu yang belajar sehingga menjadi peguam dan akhirnya menjadi Yang Berhormat.

      (f) Hormati harta orang lain. Jangan asyik nak menceroboh tanah kerajaan atau tanah milik persendirian lepas tu tak nak keluar sehingga terpaksa disaman di mahkamah tinggi. Kalau dapat kontrak buat rumah, jangan ambik advance lepas tu lari tinggalkan projek. (di Sabah kalau ambil kontraktor Suluk terpaksa bayar secara progress payment. Tapi kalau kontraktor bugis boleh bayar lump sum lepas rumah dah siap).

      (g) Jauhi syabu. Ini tidak, semua kampung PPRT dan Setinggan yang ditinggal oleh kaum Suluk bertukar menjadi 'black area' dan pusat pengedaran Syabu di Sabah. Lepas tu tak ada kerja lain asyik mencuri elektrik dan air masuk ke perkampungan.

      Delete
    2. Cheit... orang Sulu ganas? Kat Sabah boleh lah, sebelah rumah saja. Cuba datang ke Semenanjung, mati la diorg kena kitai Orang Melayu semenanjung. Ater kalau dah bangsat sangat suku nya, sampai kiamat pun bangsat jugak perangai nya.

      Aku menyorak setiap kali pasukan polis + ATM kita bunuh pengganas Kiram Sulu anjing tu. Puas hati bro... skrg sepupu aku yg askar pun tgh tembak pengganas kat sana.

      Delete
    3. lau berani datang johor,bnyak suluk kat johor.dkat ibu kota kuala lumpur pn ramai.selangor,perak,melaka lg smpai nma kmpung suluk krna ada darah suluk memang awal dari c2. pn ada jan awk ngat sy x tau smanajung..suluk dkat semanjung pn melayu x berani kcau..smpaikn orng sabah d geruni dkat smananjung oleh melayu..lau nk jd anti suluk x pyah jauh2 p sabah.kat smananjung 2 rmai suluk brpuluh puluh ribu...

      Delete
  20. Palestin, dan rohingya adalah pelarian islam yg menderita begitu jgalah keturunan sultan sulu yg telah hilang kekuasaan mereka salahkah mereka mengambil hak mereka kembali kalau yg memerinta mereka bersikap menindas seperti israil zionis



    ReplyDelete
  21. pakistan banglades india china indonesia terutama senang2 dapat kewarganegaraan berbanding bangsa moro filipina kenapa? sudah tentu krn nak melenyapkan keturunan sultan sulu d sabah dan malaysia amn
    ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila rujuk jawapan di atas.

      Pakistan masuk guna passport.
      India masuk guna passport.
      china (termasuk china doll) pun masuk guna passport.
      Indonesia masuk pun guna passport.

      Tapi suluk tetap nak tinggal di Malaysia guna IMM13.

      Salah sendiri tu.

      Delete
  22. enda tau lah apa yg terjadi skrg...keadaan masih terkawal dan tenang,belum ada timbak menimbak kan???
    berdoa pada Allah s.w.t...insyaAllah selamat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk mengelakkan sentimen Anti-Suluk semakin membara di Malaysia, adalah dicadangkan agar Yang Berhormat Datu Nasrun dari Lahad Datu dan Persatuan Suluk agar membuat kenyataan terbuka memisahkan diri mereka daripada Kesultanan Sulu.

      Apa yang dilakukan oleh waris Sultan Sulu ini bakal menambah parah keadaan sosio-ekonomi kaum Suluk di Sabah serta menyebabkan kaum Suluk makin terasing.

      Saya secara terbuka mengakui telah berlaku perbezaan mentaliti di antara orang suluk yang sudah memiliki warganegara dengan orang suluk yang masih IMM13. Komen negatif saya tentang suluk di atas hanyalah merujuk kepada Suluk IMM13 sahaja kerana soalan yang diutarakan oleh anonymous adalah pada skop itu.

      Delete
  23. darimana keturunan sultan2 malaysia klu bukan dr indonesia fikir2kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indonesia tak wujud sebelum 1945. Malaysia tak wujud sebelum 1963. Yang ada...bumi nusantara yang dipecah perintah oleh British dan Belanda. Jadi apa masalah kalaupun sultan2 melayu berasal dari sana...

      Delete
  24. Sdr Afterdark,
    Sejak akhir2 ini nampaknya anda terlalu banyak mendedahkan identiti anda serta keluarga berbanding masa2 yang lalu. Ini berbahaya buat anda juga keluarga.

    Diharap lebih berhati2 kerana soalan provokasi berkenaan identiti anda lebih kepada "social engineering"

    Apapun saya mendoakan supaya anda dan keluarga sentiasa selamat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. That's a wake up call for me..

      Anda benar. Saya buat silap kali ini sebab saya terlalu emosional membincangkan perkara ini.

      Terima kasih kerana memberi teguran tersebut.

      Delete
    2. I think after I completed my Jerejak Novel I will shut down the whole blog. Just to be safe.

      Delete
    3. Your article appeared in one of the local forums which received almost 6000 views within 2 days.

      Delete
    4. Really? I would like to see his forum.. Can you give me the link, madam?

      Delete
    5. No problem Sir...:) Thought you know about it. :)

      http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=411458

      The most popular forum among Malays either from BN or PR factions.

      Delete
    6. No I didn't know.. My blog ain't big in the world wide web with just a few visitors.. Nice to know someone was kind enough to republish my writing in a forum. :)

      Delete
    7. If you can write in Malay, I can republish your articles in that forum. I was really hoping that you could write more Malay articles so that I can share with more people from a different demographic.

      Most of the members in the forum are proficient in Malay only or at least the members will not read it at all if the contents are in English. They will just brush aside if they found the contents are in English.

      If you are really intent to help the nation, you should write articles in Malay too. I believe you should realize about this since you are a Sabahan.

      By the way, it was me who shared the article... and definitely I am not the madam...:)

      Delete
    8. Personally, I believe you should re-write your previous articles in Malay on the following matters: Sufyan Tribe, Dajjal and relevant topics.

      Delete
    9. oh sorry hehe.. when I typed the comment my intention was to type is as 'sir/madam' but type error occurred.. about rewriting my previous articles.. well, err.. I barely have time to finish my 'Jerejak' novel so I think I might not be able to do that.. But I all my articles are free for re-distribution and that also means that anyone can translate it into Malay if he/she wishes so..

      Delete
    10. ok...no prob.

      I've been following your blog for about 4 years, I guess.

      Also followed anwargate last time...:)

      Good Luck

      Delete
  25. pmimpin pilipin dah srh mreka blk tapi leh krna prjanjian damai mreka tlah mngunakan org ketiga iaitu mlysia ngan mudah mreka jadi kan alasan tuk mreka lum mau brundur..memang patut pun pmimpin kita kena brlembut dlu sbb prkara ni akan mnjadi bahan bicara dunia adakah mlysia lyk tuk mngatur kedamaian org2 islam d stiap ngara yg brmasalah..kita tungu dan lihat camna mlysia nak tumpu ngara islam prtama mnuju ngara maju leh krna org2 islam ni d sluruh dunia sngup tuk membuat apa saja tnpa brfkr pnjang..2la klemahan islam kita

    ReplyDelete
  26. Saya tertarik dengan penulisan anda di blog ini. Penerangan demi penerangan daripada AfterDark telah membuatkan saya berfikir terdapat perkara yang perlu saya pertimbangkan terhadap kaum Suluk di Sabah. Ya, saya bersetuju sekiranya mereka ingin diterima sebagai sebahagian daripada orang Sabah mereka perlulah mengubah semua sikap-sikap buruk mereka dan membina satu komuniti yang mengamalkan nilai-nilai murni bermasyarakat. Kaum Suluk haruslah melupakan perkara lampau dan memulakan kehidupan baru yang lebih bercirikan antarabangsa berbanding hidup berpuak-puak. Pada pendapat saya, kaum Suluk akan diterima sekiranya mereka 100% berubah daripada cara lama mereka yang hanya mendatangkan rasa benci terhadap kaum mereka sendiri.

    ReplyDelete
  27. u sounds like bugis to me..

    :).. bugis have all these hatred towards suluk..
    anyhow..ur blog rocks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. Can't say what race I am.. some other people who followed by novel 'Jerejak' even doubted I'm Sabahan at all..

      It's not hatred..That sounded too grim.. It's just a 'dislike' which mutually and equally exists amongst all other races in Sabah towards the Suluks who still refused the change their mindset (calling it tradition or racial identity) ..

      Sabahans still treated each other well and some amongst the Suluks especially the urban one has changed their mindset and improved themselves. The Suluks in North-West Sabah for example had done well in their business as can be seen in 'Pasar Pilipin' at Kota Kinabalu.

      Delete
  28. Yo.. i love your brain man, just afraid that suluk predators and mercenaries spurring around looking for you.. your head would have been a prize trophy!!
    be careful man.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you for the reminder.. But they have to get in line because the Luciferians has a head start since 1998

      Delete
    2. Is there anything really serious happening in Semporna, Kunak and few other places NOW at this time anda day? Is really true there are lots of gunshooting around the area.

      If it is true, is it related to Sulu incident or Drug related issues?

      Delete
    3. Semporna.. yes.. It's in newspaper.

      Related to Sulu.. I'm not sure at the moment.. But Kampung Simunul is indeed infested by Suluk. So maybe it's related because so far as I know about drug trafficking in East Coast Sabah (oh yes, I know a lot), drugs trafficker in east coast Sabah has never been in possession of enough firepower to injure two policeman. Even if some of them may own hand gun, drug traffickers doesn't have enough bullets to survive a gun battle with law enforcements for half an hour.

      But then again, I might be wrong. I'm just speculating here.

      other places? I don't think so because none of my relatives living there has phoned me yet..

      Delete
  29. jgn menuduh sesuka hati...mulut jaga kalau tak nak berbisul

    ReplyDelete
    Replies
    1. bawak datang la sihir kau. Aku tak takut brader. Nak rasa ilmu pasti bunuh orang semenanjung, buat lah.

      Delete
  30. As salam,

    Bro, toksah la nak close blog ni nanti. Teruskan je menulis, but never get involve in debates in comment section.

    ReplyDelete
  31. masalah dia simple . politic malaysia memang sampah . bagi kedua2 belah party . kita perlu ada party yang berquality . bukan party2 yang orang2 dlm dia semua dari abad zaman dinosaur lagi . muka itu je selalu. WE NEED MORE OPTION!

    ReplyDelete
    Replies
    1. there is no other option

      penduduk Malaysia bukannya monolithic. kalau hanya ada dua parti politic orang Melayu sudah berpecah apatah lagi kalau ada sepuluh. politik adalah sistem pemecahan bukan nya musyawarah

      masaalah Malaysia bertambah teruk kerana majoriti penduduk asal adalah terlalu kecil dan untuk memancing undi orang Melayu tidak dapat tidak akan melalui ketirisan pada segi jumlah dan qualiti. setiap ketirisan itu tetap merugikan orang Melayu. benda ini british pun sudah tahu lama dulu. cuma dahulu umat Melayu di zaman itu di lindungi oleh kesatuan ahli sunnah wal jamaah yang di anuti se rata-ratanya oleh orang Melayu.

      tetapi itu tidak lagi jadi kenyataan.

      jikalau politik Malaysia sampah maka tukarlah. option sekarang orang yang berpakat-pakat. pakat untuk apa tak tahu lah

      tetapi jika hendak menyelamatkan orang Melayu dan ugama Islam di sebelah sini option anda selain daripada orang yang berbaris ialah orang yang berkumpul untuk bermusyawarah. tetapi ini tidak akan terjadi tanpa satu kejutan atau melalui tumpah darah

      can you stomach it?

      Delete
    2. Yes..it is very true indeed.

      1. Mazhab banyak sangat..jika ada pun kita semua tidak pandai menghormati sesama sendiri.

      2. Pendatang tanpa asing terlampau ramai..di Kuala Lumpur, di pusat bandar, anda boleh lihat sendiri ramai pendatang mempunyai premis perniagaan sendiri. Adakah mereka sebenarnya bangga berada di Malaysia sepertimana saudara-saudari mereka yang berada di Amerika???? Aku rasa tidak..

      3. Pengkhianat negara sudah berada di kedua2 pihak sama ada di BN mahupun PR.

      4. Majoriti muslim di Malaysia adalah Melayu namun Melayu berpecah belah dari segi politik dan juga agama.

      Delete
  32. cerita yg sama mula2 13 mei kemudian isu Memali lepas tu pula Al maunah dan yg terkini isu Lahad Datu nyawa manusia sudah tak penting asalkan kelangsungan hayat politik berterusan.Taktik begini sudah kerap kita dengar dan yg paling hebat adalah tragedi bangunan amerika di bom.

    ReplyDelete
  33. jadi setiap kejadian yg berlaku tu adalah kosong semata2 tanpa intipati sejarahnya. Jgn menyerkap dlm gelap, sebab separuh dr prasangka itu adalah dosa.
    13 mei lim kit siang menghina org melayu tupun adalah skrip umno ke?
    hidup penuh sangkaan serta menerbitkan kebencian demi kebencian merupakan sejarah malang hidup seorang manusia, tentunya dunia akhirat manusia ni tersiksa.

    ReplyDelete
  34. Nampaknya kes LD dah masuk tahap baru. Dajjal telah membawa Arab spring ke Malaysia melalui Sultan Sulu dan pengikutnya yang ditipu untuk berperang melawan org Islam di Malaysia. Setelah berperang berpuluh tahun dan gagal diPhilipina mereka disuruh berperang melawan Malaysia. Amat licik tipu daya Dajjal dan amat malang umat Islam yang tertipu.

    ReplyDelete
  35. Salam

    Saya baru saja balik dari Sabah dan kebetulan tinggal bersama sekeluarga keturunan Suluk di Sandakan. Saya orang Semenanjung.

    Apa yang dapat saya perhatikan, mereka bukanlah masyarakat yang jahat, mereka menghormati saya sebagai tamu, dan bercakap sopan dengan saya sebagai manusia sama agama dengan mereka. Cuma mereka dipandang sebagai satu suku kaum yang jahat oleh kaum-kaum lain di Sabah kerana cara hidup mereka yang dituduh perkauman. Padahal bagi mereka, mereka memang perlu bersikap seperti itu untuk kelangsungan hidup mereka di wilayah yang masyarakatnya sedang memusuhi mereka.

    Dapatan saya waktu di sana sangat menyedihkan. Mereka tidak ada IC tapi mereka sudah beranak-pinak di Sabah seolah-olah mereka anggap Sabah ialah tanah tumpah darah mereka. Dalam kes ini, anak-anak mereka jadi mangsa yang tersepit, mereka mengaku mereka orang Sabah tapi mereka tak tahu kenapa mereka tak dapat keistimewaan sama seperti rakan-rakan mereka dari kaum yang lain.

    Ketika saya di sana, sedang sibuk orang ramai mengambil BR1M, BL1M dan lain-lain bantuan kerajaan, mereka hanya mampu lihat dengan rasa cemburu dan sakit hati. Bila saya tanya, mereka secara sini beritahu "kami ini orang asing ba, pendatang haram ba kami ini". Waktu itu saya sangat faham perasaan mereka. Mereka hanya mahu hidup untuk anak-anak mereka yang lahir di sini. Mereka hanya fikirkan masa depan anak-anak.

    Anak-anak mereka, kerana tidak miliki IC, mereka terlepas ratusan peluang pendidikan dan pekerjaan. Anak-anak mereka jadi ramaja yang rosak akhlak, tidak diterima untuk dapat pendidikan (kalau diberi pendidikan pun mereka tidak mampu bayar biayanya), anak-anak mereka jadi kutu rayau di bandar dan sedia memukul jika ada perselisihan, anak-anak mereka terlibat dengan dadah, arak, judi dan lain-lain penyakit masyarakat kerana diskriminasi ini.

    Ketika saya tanyakan kenapa tidak balik saja ke Bongao, mereka beritahu hidup mereka bakal lebih susah jika di sana. Tidak ada apa yang mampu dibuat kerana upah kerja yang kecil, dan peluang mendapat kerja yang jauh lebih sulit kerana amalan rasuah yang tinggi.

    Ketika saya tinggal bersama komuniti mereka, saya dapati ramai saudara-saudara mereka dari Pulau Simunul dan Tawi-tawi yang baru sampai tanpa sebarang dokumen. Mereka dakwa mereka mendarat di Semporna, ramai lagi saudara-saudara mereka yang baru sampai dan menetap di sana.

    Jadi dari semua masalah ini, saya percaya selain dari isu tuntutan Sultan palsu Jamalul Kiram III yang sedang sakit, ada masalah lain yang membelenggu mereka. Masalah kemanusiaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suluk Sandakan ada ok sedikit (sedikitlah.. sebab masih dekat lagi dengan Lahad Datu) dari Suluk Semporna, Kunak, Lahad Datu & Tawau. Faktor georgrafi ada memberi pengaruh kepada mentaliti. Suluk di Sandakan (walaupun masih menyebabkan black area) tidak terlalu terdedah kepada pengaruh Suluk minadanao. Yang bermasalah ni ialah pantai timur kerana menjadi jeti kemasukan harian Suluk yang baru tiba dari Mindanao.

      Mentaliti sesuatu suku/bangsa memang dipengaruhi persekitaran dan geografi juga sebab mentaliti dan tradisi berubah selari dengan survival. Contohnya cina di China pemalas, tapi bila berhijrah ke negara lain jadi rajin. Sama juga dengan Melayu, Melayu di Malaysia tak suka belajar dan berniaga, tapi Melayu di England, Amerika dan Afrika Selatan cemerlang pula. Satu-satunya bangsa yang cemerlang semulajadi ialah Jepun kot. Kalaulah Empayar Islam dulu berjaya menakluki Jepun, entah bagaimana Islam di dunia sekarang.

      Suluk pun begitu juga. Suluk di Semporna dan Lahad Datu terpengaruh dengan dakyah dan cara hidup Suluk yang baru tiba dari Mindanao. Tapi bila bergerak ke Sandakan extreme dia turun sikit. Bila sampai K.Kinabalu dan Labuan pula turun banyak. Bila sampai Semenanjung dah tak macam suluk kot. Tak boleh bayangkan kalau sampai ke Amerika pula bagaimana.

      Delete
    2. Mcm JEBOND bro!

      Delete
  36. Saya nak komen sikit mengenai satu artikel dari seorang blogger yang begitu banyak disebarkan oleh bloggers dan facebookers mesra BN di internet. Saya tahu artikel ni berniat baik tapi bagi saya niat baik tu hanya sekadar nak menyelamatkan karier politik Hishamuddin sahaja. So oleh sebab saya pulak nak Hishamuddin berambus dari menjadi beban kepada BN, maka disini saya komen sedikit artikel ni.

    So, penulis artkel tu kata:-

    1) jika kita guna tentera dahulu bermakna kita dalam perang dengan Sultan SULU. 2) Juga bermakna kita mengiktiraf Sultan Sulu secara lansung sebagai kerajaan yang sah yang mengistiharkan perang kepada kita. 3)Dan jika ini berlaku ianya akan tertakluk kepada Geneva Convention dan beberapa protocol antarabangsa.

    Jawapan saya (Jangan marah ye penulis artikel):-

    Kenapa US gelar pejuang Afghanistan dan HAMAS sebagai pengganas? Sebabnye - The Geneva Convention does not apply to terrorists. So dengan syarat kita namakan mereka sebagai 'PENGGANAS' maka semua perkara-perkara yang disebut dalam artikel tu tak berbangkit. Sebagai PENGGANAS, kita boleh counter strike will full military force tanpa perlu risau status Sultan Sulu. Lagipun Mindanao adalah dibawah Kerajaan Filipina. So meaning Sultan Sulu bukannya Kerajaanlah.

    Penulis artikel tu patutnya guna common sense sikitlah. Kalau berperang dengan Sultan Sulu boleh menyebabkan Sulta Sulu diiktiraf sebagai 'Kerajaan' maka sudah tentu Kerajaan Filipina dulu tak guna army berperang dengan MILF/MNLF dan sudah tentu di Thailand bukan army yang berperang dengan PULO. Sedangkan Israel pun guna army berperang dengan HAMAS. Sebabnya? Sebab bila Filipina, Thailand dan Israel mentakrifkan MILF, PULO dan HAMAS sebagai 'PENGGANAS' maka convention geneva tak terpakai.

    Kita boleh hantar army dan semua heavy equipment untuk bunuh PENGGANAS ni. Tak perlu tangkap pun atau bicarakan pun. Sapu rata saja.

    Saya buka pula kata MILF. PULO dan HAMAS tu pengganas ye. Jangan quote salah konteks pula. Itu di atas adalah contoh kepada penjelasan saya daripada kaca mata International Law.

    Mungkin kita saja satu-satunya yang ada Menteri Dalam Negeri pondan yang masih guna perkataan 'PENCEROBOH' pada lanun-lanun Sultan Sulu ni. Baiknya negara kita..

    Hisyamuddin yang dah terlanjur umum mereka sebagai 'BUKAN PENGGANAS' dan buat bloopers mega dalam sejarah negara kita. Mana-mana menteri di negara luar yang tahu mengenai Geneva Convention sure kata kita ada Menteri Dalam Negeri paling bodoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well said and very pertinent points..!

      And.., Hishamudin memang Menteri Dalam Negeri yang takde tulang belakang. Najib must kick-out his cousin from this portfolio for the sake & security of the Nation.

      Dan.., itu IGP (Tan Sri apa ke nama dia) pun nampak macam tak pro dan lembik aje. Panggil balik Rahim Noor atau Musa Hassan sebagai IGP lagi baik..!

      Delete
    2. icamudin d' baby cryer..u just make me drop my water face...all johorian.pui!!
      huhuhu....

      Delete
  37. Yeah, saya rasa pembangkang memang terlibat dlm huru-hara berdarah Di Sabah ni. Malah ADA gambar lagi yg Anwar sedang mesra dgn pihak tertentu tu. Malah dia selalu berpakat dgn pihak luar/asing utk kepentingannya. memang saya setuju bahawa sejarah kita dijajah akan berulang lagi ken Anwar selalu pentingkan orang luar Dan membawa mereka ni Bertenggek dlm Malaysia. Malah semua huru hara dlm Malaysia yg dahulunya aman ini selalu ada kaitan dgn si anwar (bersih 2.0) dan mcm-mcm lagi angkara yg memecah-belahkan rakyat, bangsa, agama Dan negara. Namun, semua angkara itu masih boleh dipertikaikan. tapi, apabila ia melibatkan NYAWA, ia memang tak boleh dibiarkan lagi! Kesian saya melihat anak yang kehilangan ayahnya kerana mati Di bom oleh pengganas. jangan dah terkena tipu dgn janji manis Anwar (mcm pengundi pkr Di selangor yg menuntut janji Di tepati) barulah nak menyesal. Ingatlah, Kali ni banyak NYAWA dah terkorban! Hanya krn politik kotor Dan bersekongkong dgn anasir luar utk mencapai cita-cita tamak tanpa memperdulikan NYAWA yg diperjudikan. Ingatlah, kuasa, harga, Dan pangkat Hanya manis Di dunia yg fana ini. Tapi, perbuatan buruk yg jahat akan menjadi Kayu Api Di Neraka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua orang kena ambil tau pasal ada pihak luar (the hidden hand) yang menaja dan memberi dana kepada kumpulan tertentu di negara2 islam utk menukar pemerintah negara mereka. cth : libya, iraq etc (harap2 islam di malaysia tidak akan runtuh) so marilah kita bersatu padu agar syariat islam terus mekar di bumi semenanjung emas ini. ketepikan perbezaan fahaman politik. ayuh rakyat nusantara. bersatulah demi syiar islam !!

      Delete
  38. keseluruhan coment afterdark walaupun logik dan berakal tp berbaur perkauman dan anti-suluk..

    ReplyDelete
  39. senang ja ba...atm hancurkan pencoroboh...stop all...kalau ada pengkhianat negara tak kira siapa...kerat ja lehernya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada baca sebuah blog menulis ttg peranan apco spt berikut apa pndgn AFTERDARK, ya lgpun serangan bermula 1.3.13 apakah apco mempengaruhi kedua badan politik ini?

      Apco Double Agent Perancang Strategi Lahad Datu? Mungkinkah Juga Jadi Dalang Huru Hara Pilihan Raya?

      Bismillah: Adakah Apco penolong BN menaikkan imejnya itu double agent? Adakah betul mereka Perancang Strategi Lahad Datu?
      Adakah dalam masa yang sama mereka menolong UMNO, dalam masa yang sama juga menolong Pakatan, bahkan menghasut sesama mereka agar pergaduhan berlaku terus menerus? Allahu 'A'lam.

      Lama sebelum ini, kita telah diperanjatkan oleh Media Barat dan Media Internet, bahawa PM Malaysia telah menggunakan khidmat APCO untuk menaikkan imejnya, yang mana pemilik dan juga anggotanya terdiri dari orang-orang Yahudi. Yang lebih memeranjatkan lagi, belanja untuk menaikkan imej itu amat tinggi, sehingga berbillion ringgit. Bukan itu saja. perkara yang lebih memeranjatkan lagi ialah, bila PM tidak menafikan hal tersebut, bahkan mengatakan ianya menggunakannya hanya untuk menaikkan imejnya didalam internet semata-mata sahaja. Adakah betul pengakuan dan pengkhususannya itu?

      Sepertimana yang saya sebutkan sebelum ini, mungkin APCO adalah perancang strategi Lahad Datu. Kerana peristiwa yang berlaku adalah peristiwa yang seakan-akan sama berlaku kepada pemimpin-pemimpin barat bila mereka memerlukan sokongan rakyat mereka, peristiwa yang hampir-hampir sama juga akan berlaku untuk mendapat sokongan antarabangsa untuk menyerang sesebuah negara ataupun sokongan sesuatu tempat jika mereka mahu mendapatkan sesuatu tempat dan sebagainya.

      Oleh itu, buat sementara ini, saya berpendapat Anggota APCO patut ditahan komunikasinya dan juga pergerakannya. Siasatan perlu dibuat terhadap mereka.

      Kemanakah mereka pergi dalam masa 4 ke 5 tahun kebelakangan ini, Lihatlah Paspot mereka, adakah mereka pergi ke Sabah dan Filifina dari mula mereka menolong UMNO hinggalah sekarang.Selidik dan selongkar kamar, komputer dan alat komunikasi mereka.

      Saya takut mereka bukan saja menghasut kedua-dua pihak, tetapi mereka juga akan mengambil kesempatan sebagaimana yang dibuat oleh USA di Afghan, Iraq dan lain-lain?

      Ibarat ular sawa yang diberikan tugas menjaga sekandang ayam. Pantang tuannya leka, ayamnya akan habis dimakan sedikit demi sedikit. Bahkan saya takut jika Malaysia mengadakan pilihan Raya nanti, merekalah yang akan menjadi dalang untuk menghasut pilihan raya agar menjadi huru hara.

      Mungkin UMNO akan berlakun sedikit, namun lakunan itu mungkin akan dikatakan telah keluar dari kawalan, sehingga ia menjadi seperti Arab Spring. Wa iyadzu billah mindzalik.

      Antara Ingatan yang tidak boleh dilupakan, Arab Spring terbit dari bantuan dan peranan alat komunikasi.

      Biar negara lebih aman tanpa sebarang gangguan dan rasa sangsi. Bertindaklah segera. Semoga bermanfaat.
      Posted by Muhammad at 9:46 PM
      1 comment:

      Malayu Sarawak said...
      Assalamualaikum,

      Tuan, Apa yang dikatakan oleh Tuan memang hamba pun menaruh rasa benar terhadap penyataan Tuan.

      APCO menolong kedua belah pihak, BN Mahupun Pakatan.Hamba sudah sedia maklum, memang ada HURU HARA, ketika PRU13. Ya, nombor 13 dipilih agar menjadi panduan ahli Freemason Dan Yahudi untuk membuat perancangan rapi.

      Mengapa MALAYSIA? Sebab Malaysia pemikirannya jauh lebih hebat berbanding negara INDONESIA. Brunei Dan Malaysia Harus berhati2. INDONESIA Memang senang di provok kerana RAKYATnya SUDAH termakan Nationalism ciptaan Yahudi Dan Nasara.

      Saya dengar berlaku pertumpahan darah di kawasan lain pulak. Iaitu SoemPurna. Saya kenal dengan bangsa SULU. Mereka memang handal dalam berPERANG. Tidak syak lagi apabila mereka memenangi banyak perang terhap Jepun,Amerika,Sepanyol Dan zaman moden ini dengan filipina.
      http://rahsia-rahsiabesardalamal-quran.blogspot.com/2013/03/apco-double-agent-perancang-strategi.html

      Delete
    2. Anon Mac 3- kalau dah Sah Anwar bersekongkol dgn Yahudi dan Freemason-kamu ni kena brainwash-semi Allah, Islam dan Malaysia tolong balik dan basuh hati kamu dgn kalimah Laa Ilah Ha Ilallah - dan lihat taktik Anwar nak kuasai Sabah dan kaitan dgn Yahuid-yg dok kaitkan UMNO lagi buat apa-sengaja diversion oleh puka yg dah di brain wash Yahudi ini

      Delete
  40. pencerobohan lahat datu hanya salah satu 'divert strategy' supaya semua cybertrooper kerajaan membincangkan topik ini dari menyerang pembangkang sedangkan cybertrooper pembangkang sentiasa menyerang kerajaan... pilihanraya dah dekat beb!

    ReplyDelete
  41. Penceroboh tu hanyalah lanun yg tamak dipergunaan pihak berkepentingan di Filipina dan Malaysia. SiKiram tu pun bukanlah sultan Sulu yg diktiraf. Hidupnya pun daif di Manila dimana kos dialisisnya pun dibiayai oleh badan kebajikan Filipina. Tentu ada orang lain sponsor untuk biayai penghantaran lanun2 tu ke Sabah.

    Mereka hanya nak minta pampasan yg lebih dari Malaysia. RM 5300 setahun tu boleh beli apa sangat, nak makan pun tak cukup. Kalau di Malaysia yg berpendapatan sebanyak itu dianggap hidup dibawah paras kemiskinan. Putrajaya bayar kpd Selangor RM 20 juta setahun dan Penang bayar kpd Kedah RM 10 ribu setahun, tak kan Sabah yg lebih luas cuma dapat RM 5300 shj. Bila ada orang yg cucuk dia dan mungkin buat janji lebih manis tentulah si tamak ni terliur habis.

    Katalah dia berjaya menuntut Sabah , saya nak tanya warga2 Suluk/Tausug di Sabah. Adakah anda semua setuju diperintah oleh seorang sultan yg daif? Adakah taraf hidup anda akan jadi lebih baik lagi? Silap2 dia akan buat bidaan berbilion2 ringgit nak jual Sabah pula.

    Apa pun dia hanyalah kambing hitam shj. Ada pihak lain yg berkepentingan dibelakang dia. Sedihnya "tentera diraja" nya mati katak shj. Orang tamak selalunya rugi........

    ReplyDelete
  42. Sebenarnya, byk pihak yg mahu ambil kesempatan termasuklah kaum suluk/bajau yg sedia ada di sabah sama ada yg lahir di sini atau yg berhijrah ke sini. Ada di antara mereka membantu terrorists ini menyusup masuk atas kepentingan diri dan memporak-poranda keadaan dan merugikan semua org. Walhal, sebenarnya kebanggaan mereka tidak bertempat di mana mereka adalah org terapung. Mereka bukan benar2 org malaysia krn kesetiaan mereka terhadap Malaysia meragukan tetapi mereka juga bukan benar2 org Filipina/sulu krn mereka warganegara malaysia atau lahir di Sabah.

    Sekiranya Malaysia Timur kembali kpd kesultanan sulu sekalipun, tiada faedah bg mrk kerana cara pemerintahan kesultanan adalah semua milik kesultanan. Rakyat cr rezeki pn susah, sb tu mrk lari ke sabah dan takut balik ke sulu. Generasi baru yg lahir di sabah pn takut berada di bawah pemerintahan sulu sb mereka mengenali Sabah sbg tmpt kelahiran dan hidup makmur di sabah.

    Sbg rakyat sabah saya bertanya kpd kamu, wahai rakyat suluk sabah yg bersimpati kpd penceroboh ini, apakah kamu rela hidup sepertimana di bawah pemerintahan sulu yg tidak pernah aman mahupun makmur? Dan sebagai org Islam, apakah kamu diperbolehkan mengkhianati pemimpin kamu Malaysia yg merupakan pemimpin negara kamu dan sesama muslim Sabah demi muslim sulu yg di bawah kepimpinan ketuanya bukan kamu bernaung tetapi mgunakan kekerasan utk memaksa kamu? Melalui cara mrk menceroboh, dpt dilihat bagaimana mrk akn mentadbir anda sekiranya diberi peluang.

    Apapun, adalah satu pengkhianatan sekiranya kamu menyembunyikan terorist ini yg berkemungkinan suatu hari nanti akan menyerang kamu sendiri pula kerana mereka sebenarnya tidak menganggap kamu org sulu tetapi suluk sabah. Ketika inilah kamu harus bertanya kepada diri kamu sendiri, siapakah kamu yg sebenarnya.


    ReplyDelete
  43. Lahad Datu 1.3.13...satu ritual???????

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. sedih dan terkilan jika apa yg berlaku di Lahad Datu satu sandiwara atau percaturan politik tak kira di pihak gov @ opponent.

    ReplyDelete
  46. God help us all.

    http://landdestroyer.blogspot.com/2013/03/malaysia-invaded-100s-of-terrorists.html

    http://www.cbsnews.com/8301-202_162-57564639/navy-ship-gets-stuck-on-coral-reef-in-philippines/

    http://www.senate.gov.ph/press_release/2013/0212_santiago2.asp

    http://www.goldismoney2.com/showthread.php?25772-Saudi-royals-jewish-heritage-and-the-idiots-that-say-obama-is-a-muslim

    http://tausug-global.blogspot.com/2013/02/siapakah-penceroboh-di-lahad-datu.html
    AFTER TRANSLATION
    - According to a report in the Kiram group there was a white male wearing celoreng. Various speculations arise after the presence of the white man in the group trespassers. But according to Sultan Bantilan II in Jolo, SSDI can not be issued a speculation on the possibility of the presence of whites only design for mengaiktan Balikatan military aggression by the USA are now being entrenched in Tawi-Tawi and Jolo.

    Patriots, make your move. God-willing, we will meet at middle east.

    Born Again Shia/Wahhabi

    ReplyDelete
  47. Yahudi shia/wahhabi menguasai usa.

    http://www.pakalertpress.com/2013/03/06/are-the-elite-going-into-hiding-pope-quits-head-of-dhs-quits-rockefellers-flee-to-fiji-queen-cancels-engagements-more-list-growing-daily/#comment-108521

    sunni vs shia/wahhabi tidak dpt dielakseluruh dunia.

    ReplyDelete
  48. "Mereka setuju dengan proses pengusiran, tapi sebelum itu mereka ingin jumpa PERSONALITI itu" - Pesuruhjaya Polis Sabah, Utusan Malaysia

    "Mereka hanya mahu berjumpa PIHAK BERKUASA MALAYSIA bagi membincangkan bayaran penyerahan Sabah" - Pemangku Gabenor Mindanao, Utusan Malaysia

    "Mereka datang ke Sabah kerana mereka dikatakan dijanjikan satu penempatan khas oleh DATUK SERI NAJIB" - Nur Misuari, Manila Bulletin

    "Mereka datang ke sini untuk berjumpa dengan VIP Malaysia berkenaan penyerahan Sabah" - Tebusan, Utusan Malaysia


    Pada mulanya saya pun sangka personaliti yang dimaksudkan ialah Anwar, tapi setelah beberapa lagi kenyataan dikeluarkan oleh beberapa pihak nampaknya ia menjurus kepada Najib, lagipun Anwar mana ada kuasa nak serah 'penempatan khas' atau 'Sabah' kepada keluarga Kiram..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kacang je...
      sebab Anuwar blum jadi PM, confirm pas jadi PM dia dapat lah kuasa utk serah 'penempatan khas @ Sabah" kpd Kiram...
      Janji tu yg dia bagi kat depa tu kalau menang PRU nanti. tak kan hang tau tau kot...ke buat2 tau tau.

      Delete
  49. Habis tu kenapa Kiram pergi ceroboh Sabah sekarang?? Pilihanraya pun belum diumumkan lagi, kalau tuntut janji dengan Anwar tunggulah bila Anwar jadi PM! Lagi satu, kenyataan-kenyataan dari 4 pihak yang saya tulis balik kat atas tu semua merujuk kepada Najib.

    Lagi satu, kenapa gambar Anwar dan Nur Misuari dikecoh-kecohkan sedangkan sebelum ini ramai lagi pemimpin BN pernah jumpa Nur Misuari. Lagipun bukan Nur Misuari yang ceroboh, tapi Kiram.

    Jadi kenapa tak dihebohkan pula gambar Esmail Kiram dengan Najib, mereka sekeluarga dijemput ke perhimpunan agung UMNO di Sabah yang lepas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yang mereka hendak ialah Datuk Seri Najib gagal untuk menangani masaalah Sabah dengan sebaik-baiknya dan apabila kekacauan akan berlanjutan raayat akan menolak kerajaan BN di Sabah. jika keadaan menjadi terlalu buruk kerajaan pusat akan menimbangkan untuk menangguh pilihan raya umum bukan sahaja di Sabah bahkan juga di Semenanjung.

      This is the needed fodder for Anwar. ordinarily anwar won't be able to make it to Putrajaya

      Delete
  50. http://kingofgoblok.blogspot.com/2013/03/rahsia-sulu-part-10-bonus-video-inside.html

    Jangan diambil yahudi/nasrani sebagai teman/sekutu,ini lah permainan adu domba mereka.

    ReplyDelete
  51. Ramai yang tak tahu atau pura2 tak tahu... Suluk di Sabah ni ada macam-macam kategori...

    1. Suluk Pribumi
    (memang dorg dah tinggal di Sabah semasa zaman kesultanan Brunei/Sulu lagi)

    2. Suluk Warganegara
    (Suluk yang telah menjadi warganegara Malaysia)

    3. Suluk Penduduk Tetap
    (Suluk yang mendapat taraf PR setelah lama menetap)

    4. Suluk Pelarian
    (pelarian dari perang di Filipina pada tahun 70an dulu, mereka mendapat dokumen IMM13. Setelah perang selesai mereka diberikan pilihan untuk balik ke negara asal atau tinggal menetap di negara ini)

    5. Suluk Pendatang Tanpa Izin
    (datang ke Malaysia tanpa adanya dokumen yang sah)

    Wallahualam...

    ReplyDelete
  52. Saya bukan nak kata semua orang suluk tapi kebanyakkannya ya, baru jak sampai dari kampung dah nak berlagak seperti mereka itu hero sebenar tapi hakikatnya mereka itu datang kesini akibat lari dari musuh mereka dikampung.... berlagak pandai padahal tarikh lahir sendiri pun tak tahu..... kebanyakkannya kalau dah dapat IMM 13 cuba korang perhatikan balik2 tanggak 01.01 tahun jak yang berbeza... dah lah begitu masuk kampung orang terus dibuat macam kampung dorang main redah jak.....

    ReplyDelete
  53. suluk kat LD ni kebanyakkan bluff jak lebih, nak kata berani memang berani tapi kalau yang datang tu sekampung main keroyok tapi kalau lawan one by one no way.... penakut!!!! pokoknya kat LD ni kalau soal keburukkan memang dorang yang ranking, cuba lihat kat kampung puyut...... korang akan tahu aktiviti sebenar orang suluk kat sana.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. lau ko ckap psal kmpung puyut.sy skong.tp lau ko ckap suluk hnya berani lau main keroyok lau 1 by 1 takut awk salah.mne ada suku kaum lain kat sabah yg berani lawan suluk 1 by 1.sdang 10 orng suluk 3 orng mreka pn da kecut.ni bukn nk puji suluk tp knyataan..

      Delete
    2. kenyataan nenek kau!!kau suluk aku jawa...mari berentam!!bodoh!!jangan terlalu banggakan sgt kaum suluk mu itu...kau duduk di penempatan jawa baru kau tau mcmna berani nya anak jawa...jgn duduk dihutan jd monyet...cuma tau bilang...suluk hebat..suluk berani one by one...suluk berani guna tangkal saja...bila tiada tangkal jd mcm tikus kne kejar anjing....

      Delete
  54. test wiedzy do policji 2022 psychotesty do policji multiselect test

    ReplyDelete
  55. test psychologiczny policja multiselect policyjny przykładowe testy psychologiczne do policji

    ReplyDelete
  56. psycholog w berlinie cennik polski psychoterapeuta berlin 2022 polscy psycholodzy w berlinie

    ReplyDelete
  57. psycholog berlin cennik polski psychoterapeuta berlin 2022 psycholog polski berlin cennik

    ReplyDelete
  58. firmy ogrodnicze łódź projektowanie ogrodów łódź cennik opinie projektowanie ogrodu łódź opinie

    ReplyDelete
  59. ogrody łódź opinie ogrody łódź opinie ogrody łódź 2022

    ReplyDelete
  60. cremas para agrandar el miembro masculino en argentina como agrandar el miembro pastillas para agrandar el pené mercadolibre peru , productos para agrandar el miembro masculino en chile , crema para agrandar el pené en colombia

    ReplyDelete
  61. comment grossir ses joues comment grossir que du visage comment faire grossir la poitrine rapidement , comment augmenter la taille de son peni naturellement

    ReplyDelete
  62. jak powiękrzyć penisa wzrost penisa https://new-xxlenlargement24.eu/ skuteczne tabletki na powiekszenie czlonka

    ReplyDelete
  63. jakie tabletki na powiększenie członka tabletki na porost penisa wydluzenie penisa

    ReplyDelete
  64. كيفية تطويل القضيب كيفية تكبير القضيب http://enlargement-classification.eu/ar/ كيفية تكبير القضيب تطويل القضىب طبيعيا

    ReplyDelete
  65. multiselect online 2022 multiselect policyjny test psychologiczny policja 2022

    ReplyDelete